RTV Teorija i praksa

„Radio-dramu čine sledeći elementi: interpretirana ili u neposrednoj stvarnosti registrovana reč, muzika, iz stvarnosti uzet ili veštački stvoren efekat (šum) - drugim rečima, sve ono zvučno, sve što svoj temeljni pojavni i egzistencijalni oblik može ostvariti u auditivnosti”. ,:2 Uzeli smo ovaj fragment iz eseja Boruta Trekmana Stvaralački procesi radio-drame stoga što on, po našem mišljenju, na bitno ontološkom planu, u najboljoj meri ocrtava suštinske konstitutivne karakteristike radio-drame. Reč, ton, šum, osnovni su izražajni elementi radiofonske umetnosti čija se drama odigrava, kako je to još Ervin Vikert 1956. dobro zapazio, „па unutrašnjoj pozornici svesti” u trenutku emitovanja (konkretizacije) radio-drame. Međutim, ova radiofonska kompozicija reči i njihovog smisla, tonova i šumova ne može nastati bez tehničke baze radija, I to se prilikom razmatranja ontološke utemeljenosti radio-dramskog umetničkog dela prečesto zaboravlja. Smatramo to posredništvo medija (elektro-akustički talasi koji se nrenose bezičnim putem - radio), ~tu medijalnu uslovljenost žanra” 13 u trenutku njegove umetničke konkretizacije, bitnim. Zastanimo kod ovoga u ovom kratkom ekskursu o nekolikim fundamentalnim odlikama radio-dramskog umetničkog dela, koji nam je bio potreban kako bismo u ovom radu i čitaocu, i nama samima, što preciznije izložili i odredili pojmove buduči da su oni, za naše dalje bavljenje problematikom o kojoj je ovde reč, od suštinskog značaja. I mi, kao i Anemari Getman-Zifert 14 , smatramo da se ~tek na podlozi (...) filozofski razjašnjenih osnovnih pojmova” ontološko-hermeneutička analitika logike radio-dramskog umetničkog dela može dalje eksplicirati.

12 Borut Trekman, Stvaralački procesi radio-drame, „RTV - Teorija i praksa”, br. 10, 1978, str. 56.

13 Mira Đorđević, Od radio-drame do audio-senzacije, „Izraz”, 1977/5, strana 559.

14 Anemari Getman-Zifert, Značaj Bivstva i vremena za zasnivanje teologije.

121