RTV Teorija i praksa

Prtma tome, ako je informacija sve ono što umanjuje neizvesnost, i ako nesigurnost implicira postojanje grupe alternativnih mogućnosti, sledi da informacija koja se određenom porukom prenosi nije suštinska osobina same informacije; njen sadržaj je рге funkcija grupe alternativnih mogućnosti od kojih poruka dolazi. Značenje poruka zavisi od konteksta. Kao primer, uzimamo slučaj dva vojnika zarobljena od strane dve zaračene zemlje. Svaka od njihovih žena dobija poruku „Dobro mi je”. Poznato je, međutim, da zaraćena zemlja A dozvoljava zarobljenicima mogučnost da kažu „Dobro mi je”, „Malo sam bolestan” i „Ozbiljno sam bolestan”, dok zaračena zemljaß dozvoljava samo slanje poruke „Dobro mi je”. Dve potpuno jednake poruke; ipak jedna nosi više informacija nego druga, jer dolazi od većeg broja alternativnih mogućnosti. Broj mogučnosti određuje značenje poruke. Sadržaj je funkcija konteksta. Sama ideja informacije, drugim rečima, ne zavisi toliko od onoga šta kažemo, nego od onoga šta bismo mogli da kažemo. Ona je merilo naše slobode izbora. Informacija se odnosi na broj mogućnosti kao takav, a ne na određenu poruku izdvojenu iz tog broja. Ovo je, prema tome, ono što nazivam perceptualnim imperijalizmom. To je strukturni i statistički fenomen pre nego semantički. Ne odnosi se na ono šta mediji kažu, nego na ono šta mogu da kažu, određeno referentnim sistenom masovnog auditorija - što znači određeno samom njihovom strukturom. Sa stanovišta političke strategije to znači da, kao kulturni radnici, moramo da odvratimo svoju pažnju sa „poruke” i da se usredsredimo na „Ijude koji primaju poruke”. Drugim rečima, treba da se koncentrišemo na strukturni mehanizam koji dozvoljava masovnim medijima da smanjuju nivo želja smanjujuči na uzak spektar modele ponašanja i modele mogučih stvarnosti koje stoje pred nama. FAUSTOVSKA BUDUĆNOST PERCEPTUALNOG IMPERIJALIZMA Posmatrajmo istoriju filmova o odnosu čovečanstva prema tehnologiji i budućnosti. Svaki od njih - od Metropolisa Frica Langa, preko Čaplinovih Modernih vremena i Godarovog Alfavila do Kjubrikovih 2001. i Paklene pomorandže - iznosi složenu grupu pretpostavki o Ijudskoj prirodi utelovljenu u izrazu 1984. Ovaj apokaliptički simbol, koji nas kao po uslovnom refleksu podseča na potpuno verovatan,

71