RTV Teorija i praksa

drugim meridijanima ovaj žanr nije sasvim zaboravljen. Američki film Čorsokak mlade Dženet Šapiro (Janet Shapero) pokazuje jedan sasvim poseban svet. Figure (lutke) napravljene su od plastelina pa več sama materija diktira poseban način animacije. Subjektivna kamera vodi gledaoca u šetnju niz jednu ozloglašenu ulicu u još mračnijem delu velikog grada. Kako se film odvija, gledalac prolazi pored prosjaka, narkomana, pijanaca, prostitutki i gleda ih očima Skida Roua (Skid Rowe) beznadnog alkoholičara, boema i narkomana. Čitav vizuelni esej o svetu koji propada, gubi se, nestaje, pun plastičnih efekata za šta je plastelin kao materijal odlično poslužio. Za šest minuta filma tri godine mukotrpnog rada: Čorsokak sigurno nije film za decu, ali zar su i največi uspesi Zagreb-filma bili namenjeni prevashodno deci? Crtani film i animirani, uopšte, kao što je već rečeno, svojim jezikom univerzalnosti prevazilaze granice interesovanja, i podjednako prilaze i mladima i starima. Kineska kinematografija se u Zagrebu predstavila samo u okviru retrospektive programom filmova sa lutkama, a takođe i crtanim filmom. Zanimljiv je napor kineskih stvaralaca da u svakom filmu ostave neku poruku, da poduče, da angažuju. Filmovi sa lutkama imaju sve osobine, u pogledu filmskog izraza, vezane za tradicionalističko shvatanje prirode, naturalizam je putpun, ali se od zemlje koja je svetu dala pozorište senki, igru sa lutkama (gostovanje kineskog pozorišta lutaka na BITEF-u!) sa novim vetrom mogu očekivati i novi cvetovi. Poznati majstor crtanog filma, funkcioner ASIFA, pisac mnogih knjiga iz oblasti animacije Džon Halas (John Halas) zastupao je britansku kinematografiju kao producent serije filmova inspirisanih crtežima Viijema Buša (Wilhelm Busch). Nemački karikaturist Buš načinio je krajem devetnaestog veka prve когаке na uvođenju stripa, sa junacima koji se danas nastavljaju kroz Bima i Buma. Halas je i pisac scenarija pa su se kroz smelu animaciju crteži iz devetnaestog veka sjajno uklopili u nove likovne tokove i osvežili repertoar festivala, bioskopa i televizije kojoj su konačno i namenjeni. Filmovi Evo haka i Džonijev hrabri spust samo su dva iz ove Halasovsko-Bušovske kombinacije koja bi sigurno uveseljavala našu veliku i malu TV publiku kada bi bila otkupljena. To nas istovremeno navodi na razmišljanje i o mogučnostima koje pružaju vragolije junaka Zmajevog Nevena ili Braninih pričica u stihovima. I da li samo sa ovih izvora?

84