RTV Teorija i praksa

tela čiju gramatičnost osećamo samo kao izraženu originalnost od časa ulaska u sportsku igru do njenog završetka. Istini na volju, informacija o delanju sportiste jeste rezultat koji je postigao (bio on ostvaren pojedinačno i jednovremeno ili ekipno i sukcesivno), аП osim te suve informacije o tome šta dati sportista može do gledaoca dopire i mnogo slojevitija informacija o tome kako to sportista dopre do visokog rezultata, Sportski rekviziti na isti način propuštaju veliki broj informacija koje utiču na završno primanje poruke. Najpre, to je odeća sportiste koja u televizijskom prizoru predstavlja najupadljiviji vizuelni akcent Sekundaran po značenju je sportski teren na kome dati sportista rasprostire svoje telo, i svoju odeču. Iz tog razloga, u spotu se sportski teren metaforično upotrebljava (na automobilskoj pisti formule 1 utrkuju se kutije margarina) dok se sportska odeća uzima kao metonimijska odrednica (fudbalski dres je uvek fudbalski dres) Treći element govora sportiste je rekvizit koji mu pomaže da dosegne rezultat: zatečen između tela (sportska odeća) i situacije (teren) kazuje ponajviše kako se telo, savlađujući prostor, produžuje, kako širi svoje senzorne mogučnosti na čistu predmetnost (gimnastička sprava, bokserska rukavica, teniski reket, fudbalska lopta, vrpca koju atletičar preseca na cilju). Nabrojena tri elementa nemog govora tela sportiste u delenju utiču na izbor plana i rakursa u realizaciji prenosa sportskih događaja. Od vrste sporta razlikovače se i način komentarisanja, tumačenja odlika tog nemuštog jezika. U srazu komentatorskog očitavanja na glas šta dati sportista upravo čini na terenu i onog kako realizator prenosa hvata sportistu u naporu postizanja rezultata - leži ključ za odgonetanje tajne zbog čega sport uz spot predstavlja najtelevizičnije kazivanje. Fenomenoioški, i u spotu i u televizijskom prenosu sportskog događaja odlučujući faktor identifikacije gledaoca sa zbivanjem unutar prizora je pokret tela koji ni najprecizniji komentator, ni najduhovitiji trik-majstor spota, ne može okarakterisati, odnosno ponoviti. Ta nedostatnost u opisu sportskog (TV komentatorstvo) ođnosno, u inkarnaciji sportskog (spot sa sportskim uzorkom) i nije ništa drugo no brisani prostor „pisma” ostavljen konkretnom gledaocu da ispiše između ponuđenog sadržaja (odvijanje prenosa, spota) i interpunkcije tog sadržaja (komentatorstvo, trik-majstorstvo spota) ličnu, individualnu čulnu opasku o učinku datog pokrenutog tela sportiste na sopstveno biče.

154