RTV Teorija i praksa

КА TELEVIZIJSKI LEPOM Da bi doprli do smisla pokrenutog tela u sportiste, realizatori prenosa sportskih događaja prolaze svaki put tegoban izbor između onoga gde postaviti kameru i onoga koliko uopšte uhvatiti od okoliša u kome se dati sportista kreće. Јег, nije sasvim isto prikazati igru fudbalera „Ajaksa” i fudbalsku igru na jugoslovensM način. 6 Dok u stvarnosti jedan sportsM rezultat duguje osobenostima jednog sportiste izražene u kvahfikativima (igrao je izvrsno, tako se bori pravi sportista, izuzetno dobra borba itd.), u televizijskom prenosu dobro igrati ili izvrsno se zalagati znači jedino nešto ako se to dobro i izuzetno doživi kao individualni telesni iskaz konkretnog sportiste. Iz tog razloga, i kod isprobane postavke kamera za vrstu sporta odnosno tipa igre jednog sportiste ili eMpe, realizator sa sigurnošću ne može znati šta če prenos doneti: do kakvog če sve značenja doći televizijsM gledalac. Nepredvidljivost načina zapisa sportske igre i televizijskog hroničara dovodi u stalno iskušenje u procenjivanju udela realizatora-režisera. Kakve sve asocijacije izaziva jedan televizijsM prenos sportskog događaja može ilustrovati zabeleška učinjena u vreme četvoročasovnog prenosa četrdeset devete automobilske trke u Monci, održane 10. septembra 1978: ... Ako je košarka najtelevizičniji sport od svih sportova (mogućno je pratiti igru u totalu pa gledalac ima utisak da sagledava celovito zbivanje na košarkaškom terenu) onda je automobilizam vrsta atelevizičnog sportskog nadmetanja pošto se ova sportska igra može pratiti isključivo u elipsama - preko nekoliko prostornih tačaka čije zbivanje kamera zahvata u trenu, ostavljajuči gledaocu da ono preostalo voženje pistom zamišlja, podrazumeva... Da li je to sasvim tako? Da li isti parametri učestvuju u proceni televizičnosti sporta koji se odvija u zatvorenom, odnosno na otvorenom prostoru? Da li svi sportovi na otvorenom terenu podležu istim komunikacijsMm procenama? Postoje grupe sportova koji zahtevaju sličnu postavku kamera. U gruboj podeli, to bi se u prvom redu odnosilo na takozvana

8 Моша Martinović, vrsni režiser-realizator prenosa sportskih događaja, u intervjuu datom ~TV novostima” (br. 698, str. 8-9) kaže: ...,Ja mislim da Englezi fudbalsku igru prikazuju bolje od nas. Ja. recimo, smatram da Englezi igraju televizijski fudbal (...) Televizijski, znači da se nešto uvek dešava unutar kadra. Kod njih lopta ide na krilo, krilo vuče, übacuje u centar, svi skaču, žutira se giavora. A kod nas, Bleid, ili bilo ko, muči loptu, vraća je nazad.pa napred, i kamerman mora da šeta. Nemaprave akcije a fudbal je akcija, sport je akcija. Zalto je akcija kod nas prijemčiva? ]a sam siguran da mi kožarku prenosimo najbolje u evropi. Zato što ima akcije.”

155