RTV Teorija i praksa

PORUKA, IDEJA I METOD Namera svake poruke je da izražava određenu ideju. Način (metod) na koji se data ideja oblikuje određuje i stepen prihvatljivosti, uverljivosti i istinitosti. Trajnosti i snazi poruke, čini se, pridavao se oduvek veliM značaj. Egipatske piramide mogle bi nam poslužiti kao jedna od pretpostavki: one su (piramide) izraz božanske moči faraona. Ali te gromadne kamene poruke, uprkos svoje prisutnosti, izgubile su snagu svoje namene. Kolosi neme. Zamenili su ih krhki tranzistori od plastične mase. Radio-Kairo emituje sadržaje koje u prisutnim uslovima života prihvata i razume svest Egipčana. Poruke piramida su bez dejstva jer su van tokova života. One su okamenjeni spomenici o moči poruka i verovanja u njih. Da li i verovanja? Jesmo li sigurni da se prema porukama, koje emituju radio i TV centri, određeni deo auditorija ne ponaša isto kao prema porukama piramida? Ako nam je bliska pomisao da svetideja prethodi porukama ili : da je svet ideja obuhvaćen porukama na određen način stagnantan u odnosu na postoječi svet ideja, onda nam je blisko i mišljenje: značaj metode u komuniciranju nije formalan, več suštinski. Jer, ne određuje poruka život, več život određuje poruku. Prinude, begstva i iluzije su moguče ali što je obmana prisutnija teže su i posledice. Metod koji se primenjuje u širenju ideje posredstvom sredstava masovnih komunikacija proističe iz same ideje i nerazdvojiv je deo njene celine. Prema tome, metod je onoliko human koliko je humana sama ideja, a toliko su humani i

161