RTV Teorija i praksa

Pre nego što pokušamo odgovoriti na to pitanje, primetičemo da kritika umetnosti i sredstava masovnog komuniciranja postaje sve više sociologistička. Najbolji je primer filma u kojem se taj proces može sve jasnije zapaziti. Druga je stvar da sociolozi ne bi uvek bili skloni da priznaju kao sociologiju mnoge sociologističke formulacije kritike, iako ostaje činjenica svojstvene osetljivosti savremene kritike na odraz društvenih procesa na filmu i društvenu egzistenciju filma. Drukčije ne može ni da bude. Kritika sredstava masovnog komuniciranja mora biti sociologistička. O tome odlučuje njihova masovnost i različite društvene veze, od kojih najjače imaju ideološki karakter. Ako je, dakle, sociologizacija opšte pravilo kritike koja deluje u okviru masovne kulture, samim tim mora da odlikuje takođe televizijsku kritiku ili, čak, pre svega televizijsku kritiku, jer je televizija najmasovnija i odlikuje se najvišim stepenom društvenih povezanosti. To uopšteno obrazloženje socioloških interesovanja kritike još ne raspršava sumnje u odnosu na celishodnost upražnjavanja sociologističke kritike pored profesionalne sociologije. Takva kritika ipak ima razlog postojanja, zapravo više njih. Televizijska kritika može, pre svega, da bude pretprostor sociologije. Kritika, prateči tekuči televizijski program, reagujuči na taj program, nalazeči se na neki način u centru društvene recepcije, može najranije da primeti neke kulturno važne probleme i da ih formuliše pre nego što to uspe da uradi naučna sociologija. Kritika je po svojoj prirodi znatno operativnija od „težeg” naučnog aparata. Postavljajuči pitanja kritika može, takođe, da daje uvodne

182