RTV Teorija i praksa

ASPEKTI RADIJA

Nije nam namjera, odmah da kažemo, da kritikujemo ovu knjigu, ni izbor tekstova koji su imali priliku da čine njen sadržaj niti njenog autora, nego jednostavno da odgovorimo, dakle, prikažemo šta čini Aspekte radija dr Mire Đorđević i šta se sve, čitajući je, može naći i naučiti. Dakle ne ono: da li je to tako trebalo, moglo je i ovako i onako, nego: koliko koristi i koliki je doprinos ovog rada savremenoj teoriji radio-komunikacija i širenju radio-kulture. Krenimo redom Ustajuči, čitajući i ponešto zapisujuči. Na početku je, kao i obično, predgovor. Napisala ga je dr Mira Đordević, autor izbora tekstova, i objasnila o čemu se radi i čemu bi trebalo ova knjiga da služi. Međutim, o tome kasnije pošto vidimo šta je sadržaj izbora. Umjesto uvoda su dva zanimljiva i opisna teksta veUkana Bertold Brehta (Bertolt Brecht) i M.Makluana (Marshall McLuhan) u kojima se dosta jednostavno i nekako prisno govori o tom „pretpotopnom izumu” i nezamjenljivom „bubnju plemena”, Uvod, znači, lagan i jednostavan Knjiga je, inače, podijeljena u pet tematskih cjeUna i to tako što svaka cjeUna (dio) obrađuje jedan od do sada poznatih aspekata radija. U prvom dijelu gdje su dati istorijski i teorijski aspekti postignuto je željeno: pregledno i jednostavno tekstovi i njihovi autori prikazuju kada je i kako nastao i rastao radio-medij. NekoUko elemenata: šta je to radio, šta se sve smatra elementima radio-programa i medija, kakav je to specifičan radio-izraz... U ovora dijelu dat je prikaz samo evropskog radija što je i napomenuto u predgovoru.

Drugi dio је posvećen radiju kao kulturno-informativnoj instituciji, radiju kao mediju masovnog komuniciranja i kao kulturnom misionaru. Najvise se time па ovom mjestu bavio Hans Fleš (Hans Flesch). Iz tekstova se doduše vidi šta bi radio na ovom polju trebalo da bude, ali se ne vidi šla on sada i ovdje jeste. Nema eksperimenta što bi nakon prvog istorijskog dijela bilo očekivati. Naredni dio se bavi estetikom radija. Literarni problemi, riječ kao osnova tradicionalne umjetnosti radija, promjene jezika u umjetnosti radiofonije, pa onda o eseju i dijalogu, epu, noveli, igri i drami... sadržaji su tekstova o mediju i kulturi i estetskora u tome. Četvrti aspekt radija je socijalni. Analize se temelje uglavnom na iskustvima njemačkog radija među dva posljednja rata kroz koje su pokazani svi uticaji radio-programa na sociološku strukturu našeg vremena. Na kraju se govori (piše) o psihologiji radija. U ovom dijelu slova govore o nekakvoj praktičnoj primjeni radija i psihološkom uticaju njegova psihološkog sadržaja. Eto, to bi bili aspekti radija u knjizi Aspekti radija dr Mire Đorđević. Kada smo ovako ukratko i donekle pregledno SINISA LJEPOJEVIĆ, novinar.saradivao u Vjesniku i m Radio-televiziji Sarajevo. Piše prozu, filmske i televizijske scemrije: ~Mi dolazimo”, serija TV Sarajevo „Čovjek, vijeme”, radio-drama „Čekanje”, „Mrtva tačka”, dokumentarni film. Studira filozofiju m Filozofskom fakultetu u Beogradu.

Dr Mira Đorđević

226