RTV Teorija i praksa

zastupljenosti po narodnosti. Živeći u zajednici ravnopravnih naroda i narodnosti u generalno vođenoj politici plasmana nastojalo se da se realizuju društveno potrebni odnosi. U neldm stanicama to je učinjeno ambicioznije i doslednije, a neki centri su ovom pitanju posvetili manje pažnje. Ovi odnosi ne mogu biti, izuzev okvirno, determinisani. U zavisnosti od činjenica šta pojedine republike i pokrajine, odnosno narodi i narodnost, mogu da ponude, zastupljenost varira i po područjima i po žanrovima. Manji je procenat zastupljenosti ozbiljne muzike kompozitora sa teritorije Bosne i Hercegovine i Crne Gore, ali je zato on znatniji u oblasti zabavne muzike naročito kada je u pitanju Bosna i Hercegovina No, u svakom slučaju sveukupnost družtvenih odnosa i činjenica da smo mnogonacionalna zemlja obavezuje nas da ovom pitanju i u tekućoj praksi posvetimo mnogo više pažnje. Položaj muzike moguće je izoštrenije posmatrati po programima - I, 11, 111, 202 i sl - tamo gde oni postoje, ali kako fizionomija programa nije svuda ista došli bismo u situaciju da upoređujemo i ono što se teško upoređivati može. • Ako posmatramo zastupljenost jugoslovenske muzike, ozbiljne, zabavne i narodne u ukupnom programu radija, objektivno se mora konstatovati da je samo zbir dovoljan da pruži pun utisak jedne jugoslovenske radio-stanice i da dovoljno prostora afirmaciji kulturnih vrednosti naših naroda i narodnosti. Podsečam da je ovaj odnos u ukupnosti izražen procentom 51,74%. • Ako muziku raičlanimo po žanrovima nije teško konstatovati da ovako visokoj ukupnoj zastupljenosti doprinosi izuzetno visok procenat zabavne muzike, zatim i narodne. Zabavne muzike je dvaput više nego ozbiljne. Ova dva žanra stoje u odnosu 24,80% : 47,54%, a u sličnom odnosu stoje i zabavna i narodna muzika - 27,66% ; 47,54%. Jugoslovensku boju daje dakle prisutnost zabavne muzike i to, setimo se, gotovo isključivo pevana melodika. Dodamo U tome činjenicu da je naročito ova vrsta muzike u ogromnom broju slučajeva internacionalnog karaktera, uprkos visoke zastupljenosti ne dobija se jugoslovenska boja Najzad, valja se zapitati, da U je to muzika koja treba da bude tako visoko zastupljena u programu iU treba tražiti druge proporcije. в Ako iz posmatranja izuzmemo zabavnu i narodnu muziku koja je lako prisutna u programu, ona može da bude neambiciozni zvučni fon, ostaje nam ozbiljna muzika čijem plasmanu prethodi određena poUtika kulturnog delovanja. Nje je u programu malo. Svaka briga oko popravljanja ne samo

40