RTV Teorija i praksa

zastupljenosti već i statusa ove muzike na programima radija je dobro došla. Potrebno je, dakle, пе samo povećati procentualnu zastupljenost već prethodno povečavati napor za njeno plasiranje. Tek tada če njena vrednost i njena slušanost stajati u pravoj, a ne u obrnutoj proporciji kao što je to do sada, gotovo redovno, slučaj. U cilju potpunog definisanja jugoslovenske muzike i određivanja njenog položaja u programima jugoslovenskog radija, neophodno je muzičkom stvaralaštvu, koje je do sada bilo jedini predmet razmatranja, pridodati i aspekt reproduktivne umetnosti bilo da se radi o tumačenju dela jugoslovenskih kompozitora ozbiljne i zabavne muzike, Ш o interpretaciji ostvarenja kompozitora iz ostalih zemalja. Prisustvo jugoslovenskih umetnika u programu jugoslovenskog radija trebalo bi da bude indikator opšteg stanja u našoj muzičkoj kulturi od pedagogije do organizacije muzičkog života, a o tome su u realizaciji ne vodi dovoljno računa. Tome treba dodati i aspekt prisutnosti naše savremene muzikološke misli u programima, jer je to faktor koji ukazuje na vrednosti vršeći selekciju u smislu odabiranja građe za istorijsko beleženje kretanja u našoj muzičkoj kulturi. Na ovaj način ne vrši se samo okvirno vrednovanje које zadovoljava kriterij muzičke enciklopedije, več to može-da bude i deo postupaka u odabiranju „programskih konstanti”, dela na kojima če se übuduče trajno graditi noseća vrednost programa. Pojavom dva nova aspekta, jugoslovenski umetnici i muzikolozi, problem plasmana ozbiljne muzike počinje da se izdvaja ukazujuči na potrebu većeg angažovanja. Ne težimo institucionalizovanju muzičkog programa, stvaranju katedri i sl ali verujemo da, hteli mi to ili ne, politikom plasmana vršimo određen uticaj na afirmaciju pojedinih dela, te i da naše odgovornosti nisu male. U tome treba razdvojiti tekuću programsku politiku od zadataka trajnije prirode, o čemu ćemo imati mogučnosti više da razgovaramo prilikom rasvetljavanja teme Problem plasmana savremene muzike u programu radija, ali je zbog značaja namerno apostrofiram već u prvom radnom danu. Ukoliko nas u određenom stadiju razvoja ne interesuju savremeni trenuci muzičkog stvaralaštva, oni ne mogu biti trajno zaobiđeni, već registrovani kao obeležje ovog trenutka. Svako vizionarstvo imalo je akt prinude na savremenu sredinu. U ime toga ne zalažemo se za nekontrolisano opterećenje programa savremenim stvaralaštvom, ali ističemo kulturnu funkciju које

41