RTV Teorija i praksa

Delatnost muzičke produkcije je vaspitna kad ona u svojiin okvirima vodi brigu o određenoj muzičkoj obrazovnoj i izdavačkoj delatnosti, koju druge muzičke institucije ne obavljaju, odnosno kad svoje proizvode, tj. muzičke snimke ili koncertne nastupe ustupa ili uključuje u različite pedagoške programe i akcije. Za muzičke produkcije u okviru naših RTV centara možemo tvrditi da skoro sve izvršavaju mecensku i vaspitnu ulogu. U nekim republikama ili pokrajinama su muzički ansambli, koji deluju u okviru produkcija, baze i nosioci skoro ukupnog muzičkog života (Sarajevo, Titograd, Priština, delimično Novi Sad). Teško bi nekoj od naših produkcija pripisah izrazitu komercijalnu orijentaciju. Ekonomski opravdanih ponuda je trenutno vrlo malo, pa slobodne kapacitete valja uspešno iskoristiti. Daleko lakše možemo tvrditi da suviše izrazito organizaciono-upravno odvajanje produkcije od programa može da dovede do njihove veće iU manje nefunkcionalnosti. To ne znači da muzičke produkcije gube od svog značaja. Nefunkcionalnost dolazi do izražaja naročito onda kad rukovodstva muzičkih produkcija nemaju dovoljno sluha za potrebe muzičkih uredništava i obrnuto. Zamerke ove vrste su nam poznate več više godina i onne su prihkom samoupravnih osamostaljenja produkcija trenutno došle do većeg izražaja. Ne smemo zanemariti pojavu novog medija - televizije, koja se pored radijskih muzičkih uredništava, takođe oslanja na usluge muzičkih produkcija. Sve ovo je deUmično umanjilo smisao za potrebe radijskih muzičHh uredništava, Muzičke produkcije su nakon organizacionog osamostaljenja donekle izrazitije orijentisale vlastite ansamble u pravcu koncertne delatnosti, što je dehmično razumljiva reakcija na dugogodišnje ograničavanje rada ansambala na snimanja u studijima. Sve navedene pojave su, više iU manje, prolaznog karaktera. Mogu se odstraniti reguUsanjem odnosa između muzičkih uredništava radija, televizije i muzičkih produkcija - najpre u pojedinim RTV centrima, a zatim između svih RTV centara, u okviru naše radio-difuzije. Šire gledano, odnose između muzičkih uredništava i produkcija valja početi razmatrati sa stanovišta sve večeg otvaranja radijskog i televizijskog medija. To na muzičkom polju nalaže ravnopravnije uključivanje ukupnog kvaUtetnog muzičkog potencijala (profesionalnog i amaterskog) s područja repubUke i pokrajine u programe. Ovakva orijentacija, kao logična posledica našeg društvenog razvoja, zahteva određene produbljene odnose među muzičkim

63