RTV Teorija i praksa

Sumirajuči neka proučavanja sa ovakvim pristupom Karl E. Rozengren (Karl E. Rosengren) je napisao: „Mediji uopšte, potrebe uopšte, mogu biti isuviše apstraktni pojmovi da bi dali istinite odgovore o zaista doživljenom zadovoljenju.” s Filip Eliot (Philip E 1 lott) je kritikovao istraživanja koja su se bazirala na pojmu potreba. Godine 1973. on je pisao: ~...,Potrebe‘ čini se postoje van vremena i prostora. U traganju za ,osnovnim Ijudskim potrebama' cilj je da se pronađu istinske potrebe Ijudi. Osnovni pristup skreće pravcem koji je suviše uopšten, suviše statičan, suviše asocijalan da bi kasnije bio efikasno i drugačije usmeren ponovnim uvođenjem društvenih i psiholoških novina. Takve novine verovatno neće biti značajni predskazivači širenja i zadovoljenja potrebe ako su same potrebe bile tako izabrane da predstavljaju opšteljudsko stanje.” 6 Ako želimo da raspravljamo o potrebama onda moramo podvući razliku bitnu za naš problem. Moramo razjasniti tzv. osnovne ili psihološke potrebe i porast potreba. Psiholozi su usvojili klasifikaciju potreba koju je dao Abraham Maslov (Abraham Maslow). 7 Stanovište da je svaka individualna ili društvena akcija pokrenuta u želji da se zadovolji osnovna, psihosomatska potreba, dovodi do stava da je postojanje elektronskih komunikacija podjednako važno za Ijudski opstanak kao i disanje ili hrana. 8 Neki zagovornici prava na komunikaciju smatraju da je ideja povezivanja potreba sa komunikacijom zasnovana na verovanju da su sve naše potrebe za komuniciranjem osnovne i da je njihovo zadovoijenje cena

5 Karl Erik Rozengren (Karl Eric Rosengren), Uses and Gratification: An Overview, umnoženo, Lund, 1972. str. 16.

6 Filip Eliot (Philip Elliott), Uses and Gratification Research: A Critique and Sociological Alternative izd. ]ay G. Blumler and Elihu Katz, u: „The Uses of Mass Communication”, Beverly ilills: Sage, 1975.

7 A.H. Maslov (A.H.Maslow), Motivation and Personality, New York:, Harper, 1954.

0 Ovo pogrešno shvatanje su verovatno podržali E.L. Hartli i R.E. Hartli (E.L. Hartley and R.E. Hartley) u materijalima o važnosti zadovoljavanja potrebe komunikacija, The Importance and Nature of Communication u: Charles S.Steinberg „Mašs media and communiation”, New York: Hastings House, 1972, str. 8, koji se obično prihvataju kao deo teorije masovnih komunikacija.

107