RTV Teorija i praksa

Da li je s tom tehnologijom u našu sredinu došla i terminologija o televiziji? Jeste. Da li je s terminologijom došla i suština pojmova televizije? I jeste i nije. Kalezić govori o tome da i jeste i nije. Sta je to što je Kalezić u naslovu knjige napisao „tvrđava” ili „tv-rđava”, nije se dovoljno jasno izjasnio o kojoj televiziji govori, da li o svetskoj ili ovoj našoj. A trebalo bi što više knjiga o našoj televiziji pisati. Zbog čega? Zato što pametni Ijudi, srčani Ijudi, smeli Ijudi žive i rade u televiziji, a neld put ta njihova srčanost kao srča pukne, baš kao u ovom Kalezićevom vizuelnom TV eseju. Zato se na ekranu vidi njihova nedovoljna smelost da televiziju koriste kao oruđe prave komunikacije. Medicinari znaju da se skalpelom nikad neče rezati nokti, za to se koriste makaze. I televizija mora da se koristi na pravi način: ne kao radio, ne kao film, ne kao časopis, nego kao teievizija koja je, u stvari, i teleskop i mikroskop, da se vidi i ono daleko i ono nevidljivo malo. I kao skalpel da razrezuje društvene i prirodne pojave, da dospeva do suštine. Međutim, Ijudi u televiziji često podmeču televizijske i filmske kamere, pa šta u njih uleti. Onda kažu: mi čemo to u montaži da sredimo, pa onda kad ni u montaži ništa stvarno ne urade, kažu: na sinhronizaciji čemo malo rečima i muzikom. Ali ni tamo ne urade ništa bitno, te gledaoci na kraju dobiju nešto što se ne da prepoznati kao stvarna stvarnost, kao naš pravi život Zašto je to tako? Zbog toga što ima mnogo praznih zabavljača, ima suviše površnih informatora koji u pojedinačnom traže suštinu i ne biraju šta če u kameru da puste, pa to pojedinačno. što odaberu, propuste kroz žižu poetizma, kako je govorio Tajge, i kako je rekao Luis Kerol, tj. Alisa: - ,Ja volim ono što dobijem, ali ne dobijam ono što volim”. Tako se i televizijski gledalac godinama polako navikava i ogugla. Njegove oči gledaju a ne vide. Njegove uši slušajuči te ništine, praznine, oguglaju i izgube oštrinu. Zbog toga je televizijski gledalac poseban fenomen o kome bismo možda mogli da povedemo razgovor, na osnovu niza predloga koje je Kalezič u knjizi dao. Ko je televizijski gledalac i kako ga Ijudi iz studija tretiraju? To je ugaoni kamen komunikacije. To je probni kamen demokratičnosti Ijudi iz studija prem čoveku lcraj televizijskog elcrana. ALEKSANDAR PETROVIĆ: Kalezič u temeljnom smislu ne zna šta je televizija. On čak to i ne pokušava da sazna. On sebi ne postavlja pitanje šta je televizija i to je osnovno u njegovoj knjizi. Da je postavio to

210