RTV Teorija i praksa

Zamislimo sad ovu situaciju: da nam televizija kao sliku prikaže jedne večeri pano na kome piše ~TV dobra”. Nekoliko miliona Ijudi je to videlo i nekoliko miliona Ijudi je sad u situaciji da počne da misli da je tako ili da nije tako. Ali, tih nekoliko miliona Ijudi može da se tom stavu usprotivi, ukoliko ga je svesno percepiralo, a svesno ga je percepiralo pod psihološkim zakonima percepcije. Ali, postavimo pitanje: šta ako se ta slika jednom pojavi recimo trideseti deo sekunde. Znamo, bar što se klasične televizijske tehnike tiče, da teievizijski film ima nekih 30 slika u sekundi i jedna od tih slika može biti taj pano, na kome piše ~TV dobra”. Postoji zakon u psihologiji da čemo ono što vidimo 30 puta da jedan trideseti deo sekunde, percepirati isto kao da smo ga videli jednu celu sekundu nepreltidno, što znači da televizija ima mogučnost da nam u magnovenju dela sekunde istakne pano na kome piše ~TV dobra” i da mi to podsvesno percepiramo. Ovim putem smo došli do mogućnosti manipulacije na televiziji. Ovo je bila bezazlena tvrdnja da je TV dobra, s kojom neko može da se složi, a može i da se ne složi. Ali šta ako mnogo opasnije stvari počnu da se puštaju, baš pod tim vidom, pod vidom tih kratkih inserata koji uleču između programa? Ovo uopšte ne govorim na pamet Nisam mišljenja da se to kod nas nije radilo, mada ne tako drastično. Mogu da navedem jedan primer. Pre možda dva meseca na Televiziji Zagreb u Dnevniku govorilo se o problemu produktivnosti rada - bio je neki komentar. Usred tog komentara, u nekim pauzama, dakle kada je trebalo da gledalac u svojoj glavi rekapitulira sve što je rečeno u prethodnom, na slici se pojavio natpis u stilu: „Veča produktivnost - veča zarada”, i uz to jedan vrlo, vrlo jak zvuk koji je gledaoca koji u tom trenutku nije zurio u ekran morao da prisili da se okrene. To je trajalo manje od jedne sekunde. Tako se to ponavljalo sa svim ostalim najznačajnijim tezama tog komentara, što je pokušaj koji se mogao prezreti na nivou prosečnog gledaoca. A da su to bili inserti od pedesetog dela sekunde, to niko od gledalaca ne bi ni primetio. A ipak bi prošlo. Pitanje je sad kako sprečiti takve i stotine drugih mogučnosti manipulacije? Koliko gledalac, društvo koje je van zgrade

216