RTV Teorija i praksa

STRUKTURA VLASNIŠTVA I UPRAVLJANJA Položaj štampe u informaciono-komunikacionim sistemima zemalja u razvoju predodredio je strani faktor, koji je u ovom slučaju oličen u bivšim evropskim kolonijalnim silama. Države koje su počev od polovine XVI veka kolonizirale velike delove kontinenata koji su postojbina zemalja u razvoju, prenele su između ostalih uticaja i svoje modele i institucionalne aranžmane za oblikovanje informaciono-komunikacionih sistema. Otuda su stranci-kolonizatori pokretali prve novine i preko njih širili svoj jezik a informacije prvenstveno namenjivali „koloniji belih gospodara”. PočetakXlX veka je vrsta aproksimativne granice u istoriji štampe kada joj se u svetskim razmerama u velikom broju pridružuju listovi po kolonijama. „1800. godine u Južnoj Africi se pojavio prvi britanski list Cape Town gazette am African Advertiser, a 1801. je izdat prvi list u Siera Leoneu; iste godine u Uganc i Uganaa-Gazette a 1822. u Zlatnoj Obali Royal Gold Coast Gazette. Francuzi su 1804. godine osnovah na afričkom ostrvu Reinion Gazette de Itle de la Reunion nakon čega su do 1815. godine usledili i drugi listovi. Godine 1832. oni pokreću na Mauricijusu Le Cerneer koji je, kao več pomenuti list na Reinionu, izlazio sve do šezdesetih godina ovog veka.” 6 U procesu „presađivanja” štampe u kolonijama nisu zaostajale ni misije raznih crkava iz kolonijalnih sila. Zanimljivo je da su hriščanski misionari prvi, još na početku ovog veka, pokrenuli inicijativu da se u sredstvima informisanja primene i jezici „domoradačke pastve”. Tako je rektor Tanger koledža još 1904. godine pokrenuo list Kiongozi na svahiliju, 7 Na položaj štampe u zemljama u razvoju nakon II svetskog rata snažno utiču koncerni štampe iz kolonijalnih metropola. Suočeni sa krizom medija u svojim matičnim zemljama i sa več zasićenim tržištem, oni se okreču kolonijama kao potencijalno interesantnim tržištima, i u njima počinju da otvaraju svoje filijale. Metropole su blagonaklono gledale na ovakve intervencije koncerna štampe, jer je time jačao njihov politički uticaj na domače stanovništvo. One nisu ni mogle da intervenišu protiv tog širenja, jer se radilo o inicijativi privatnog akcionarskog kapitala. Tako britanski koncern „Mirror Group osniva filijalu u Nigeriji (Westafrican Newspaper Ltd.), u Gani (Daily Graphic Co.) i u Južnoj Africi kontroliše 450.000 primeraka tiraža. Konkurentiz iste zemlje „Thomson Newspaper

6 Journalismus des nichtsozialistischen Ausland; DiePresse in den Nationalstaaten Tropisch-Africas, Karl Marks Universitat, Leipzig, 1971, str. 62.

7 Ibidem, str. 64.

92