RTV Teorija i praksa

Naravno, podrazumeva se da kao ekvivalenat ovakvom istraživačkom projektu treba da stoji i istraživanje programa uz potpunu primenu instrumentarija analize sadržaja. kako bi se došlo do prave slike o fizionomiji i koncepciji pojedinih programa, žanrova i emisija. Kao osnovni rezultat ovih napora trebalo bi da se dobije kompletna tipologija i struktura programa i njihovih korisnika. Istraživanje gledanosti serije Osma ofanziva pokazalo je veliku zainteresovanost gledališta za ovu tematiku. S obzirom da je ova serija bila zasnovana na literarnom delu Branka Ćopića, po svojoj temi i načinu obrade, glumačkoj interpretaciji i vremenu emitovanja, predstavljala je jedno od onih televizijskih ostvarenja od kojih se očekuje da zadovolje potrebe i interesovanja najšireg auditorija. U našoj televizijskoj praksi domaće serije su se razvijale kao specifičan žanr čija se geneza karakteriše tematskom transformacijom sa počecima u humorističkoj tematici, pa do zahvatanja revolucionarnog sadržaja. Cini nam se da upravo serije sa revolucionarnotn tematikom, iako relativno novijeg datuma, upravo karakterišu savremeni televizijski trenutak. Ove serije se uslovno mogu podeliti u tri skupine: a) serije sa tematikom iz istorije radničkog pokreta, b) serije sa tematikom iz narodnooslobodilačke borbe i c) serije sa tematikom iz izgradnje samoupravnog socijalističkog društva. TV serije sa revolucionarnom tematikom. prema istraživanjima koja su obavljena u svim istraživačkim centrima naših televizijskih stanica, beleže veoma \dsoku gledanost, okupljajuči i mlađe i starije gledaoce. Ove serije imaju izuzetno veliku ulogu u upoznavanju najmlađih sa tekovinama jugoslovenske revolucije i predstavljaju snažan činilac formiranja pogleda па svet naših najmlađih. S tim u vezi, postavlja se kao veoma važan zadatak da se ispita odnos TV serija prema revolucionarnoj tradiciji sa stanovišta verodostojnosti tumačenja i istoriografskog tretmana autentičnih događaja i njihovog transponovanja u specifično umetničko delo, kao što je to televizijska serija, koja ima svoje imanentne umetničke zakonitosti i programske uslovljenosti. Na primer, veoma je važno utvrditi u kojoj meri gledaoci zahtevaju da TV serija bude autentični tumač istorijskih događaja, odnosno dokle je moguće tolerisati stvaralačku imaginaciju i umetnički doživljaj prošlosti.

96