RTV Teorija i praksa

Dalje, treba ispitati koliko utiče na umetnički kvalitet TV serija zahtev da budu akcione, zanimljive, dramski napete, odnosno tako podešene da u dužem vremenskom periodu zadrže pažnju gledalaca. Ne manje važan zadatak je da se ispita mesto i uloga domače TV serije sa tematikom iz revolucionarne prošlosti u komunikacionom prostoru domaćeg TV gledaoca koji je izložen i dejstvu mnogih stranih serija (vestern, kriminalne, Ijubavne, istorijske itd.) i na koji način ove serije uspevaju da obezbede autohtone, društvene i moralne vrednosti. Sigurno je da domaće TV serije predstavljaju snažan činilac interiorizacije pravih kulturnih i moralnih vrednosti. Ove serije predstavljaju, takođe, snažan činilac integracije jugoslovenskog samoupravnog društva, јег omogučavaju da se narodi i narodnosti upoznaju sa pojedinim fazama i događajima iz revolucionarne prošlosti. Televizijske serije, svakako, predstavljaju segment programa koji privlači največu pažnju širokog auditorija. Međutim, kada se govori o gledanosti televizijskih serija, najpre treba razlikovati gledanost domačih u odnosu na strane, s tim što podaci naših istraživanja pokazuju da su domače serije znatno omiljenije. Gledanost serije zavisi od njene tematske usmerenosti, ali je očigledno da humoristički sadržaji, tematika iz narodnooslobodilačkog rata i dramatizacije afirmisanih dela iz literarne baštine uslovljavaju največe interesovanje gledališta. Emisija Nedeljom popodne spada u najgledanije emisije emitovane na programu Televizije Beograd. Utvrđena je veoma visoka učestalost redovnog kontakta sa ovom emisijom, što je, na neki način, značilo izvesno otkriče i iznenađenje, јег se pretpostavljalo da nedelja po podne predstavlja prazan prostor za saopštavanje relevantnih programskih sadržaja. Nasuprot takvim pretpostavkama, nepobitno je utvrđeno da se ovo vreme može iskoristiti za podizanje visoke tenzije u gledalačkom ponašanju, dalje, da ovo vreme predstavlja pogodan poligon za okupljanje najrazličitijih struktura gledalaca, Karakteristično je da emisija privlači največu pažnju mlađih gledalaca, za razliku od pretpostavki da su stariji više zaokupljeni ovom emisijom. Gledaoci sa visokim i višim obrazovanjem pokazuju relativno malo interesovanja za emisiju Nedeljom po podne. Do sličnih iznenađujučih rezultata došli smo i prilikom istraživanja gledanosti Vikend-programa, koji se emituje u kasne večernje sate, ali uprkos tome, okuplja veoma veliki broj gledalaca. Na osnovu istraživanja Dnevni barometar, procenjeno je da oko 300.000 gledalaca redovno prati ovu emisiju.

97