RTV Teorija i praksa

dobre volje. Pobeđujuči vreme i pamteći lepotu i veštine marokanski majstori našeg vremena mogli su da naprave nedavno i ovu lepu građevinu sa hiljadama ukrasa u mermeru, sa duborezima koji su drvetu dali novu lepotu. Marokanci se s pravom ponose svojim veštim majstorima - umetnicima koji su stvarno zapamtili sve lepote koje žive u narodu Tekst ove emisije pokazuje i kako jedna lepa, uspela metafora može biti nefunkcionalna, jer je neprimerena kognitivnoj i jezičkoj razvijenosti sagovornika; postavimo se u situaciju u kojoj se nalazi dete koje gleda sliku, sluša tekst i muziku, kome se nudi informacija: On nas podseča (prof. arapskog jezika) i na to da arapskih reči ima u mnogim jezicima sveta. Uopšte, jezik svakog naroda je jedno od najvećih bogatstava. Taj jezik je najčarobniji ključ koji postoji za sve Sezame znanja, veština, drugovanja, prijateljstva. Neprimerenost jezičkoj kompetenciji deteta ogleda se u pojavi pluralske upotrebe nominalnog pojma sa kategorijalnim obeležjem singulariteta /+/ i novoj, nepoznatooj sintagmi, i sadržajno i formalno. Moglo bi se primetiti i to da je iza imenice bogatstvo trebalo upotrebiti posesivni genitiv, kao i to da su demonstrativna zamenica taj(jezik) i modalni izraz uopšte potpuno suvišni. Čini mi se da se ovakvim tekstom postiže to da se dete koje prati emisiju u kojoj su slika i muzika lepe, glas vođitelja ugodan, govor tečan, s pravilnom intonacijom, predaje „čaroliji medija”, prihvata da ne učestvuje akhvno u emisiji i da od nje, stoga, malo i dobije. Formalna (jezička) nepreciznost može se u tekstu pojaviti slučajno, ali može ponekad obeležiti i nedovoljno poznavanje podataka o kojima se saopštava. Bez obzira na to sta ju je uslovilo, autor teksta bi se morao truditi da je izbegne, a posebno ne bi smeo dozvoliti da ti primeri predstavljaju njegove neuspele i nepotrebne jezičke kreacije. Ne bi trebalo potceniti sposobnost rasuđivanja primaoca poruke i pretpostaviti da zato što mnoga deca ne znaju tačno šta znači reč hijeroghf autor teksta ima pravo da im ponudi primere profesor hijeroglifa i hijeroglifski jezik koji imaju istu strukturu sa pnm. profesor čirilice (latinice) i čirilički (latinički) jezik koje ni deca nižeg školskog uzrasta ne bi ovenla kao gramatck; i sadržinski prihvatljive. Pojava nekongruentnosti, u okviru jedne rečenice ili među rečenicama, nije opravdana ni ako autor teksta pretpostavi da se sme zanemariti lingvistička kompetencija pnmaoca poruke , up.npr. I u davna vremena bilo je odličnih majstora. Ali l om sadašnji, koji su izgradili mauzolej u kome se nalazi groo

98