RTV Teorija i praksa

crnogorskih priobalnih govora), nego na to što su oni tematski, posebno tekst direktora muzeja iz Perasta, neprimereni usmenom govornom modelu, televizijskom mediju i primaocu poruke, što se moglo izbeći da su autori emisije imali jasnu predstavu o tome kome je emisija namenjena i da su učesnicima u emisiji sugerirali kako deci da prenesu nešto od svog, zaista, velikog znanja.

„U POSETI BOLNICI NA PRINCIPOVCU” Obeležja komunikacione sheme Prateći emisiju U poseti bolnici na Principovcu gledalac može posredstvom televizijskog medija da vidi priredbu koja se održava za decu u bolnici na Principovcu, jer veći deo emisije predstavlja snimak te priredbe. Kontakt sa gledaocima ne ostvaruje se prema komunikacionim shemama karakterističnim za televizijske programe. Manji deo emisije namenjen je samo gledaocima koji tada mogu da prate razgovor između voditelja emisije i samo jednog njegovog sagovornika, lekara. U tim delovima tekst je dijaloški postavljen, izostaju primeri čestog i dugog obračanja samo gledaocima, što je dobro. To što se gledalac, verovatno, ponekad ne uključuje u verbalnu interakciju između voditelja i njegovog sagovornika, već očekuje one delove emisije koji su snimak predstave, uslovljeno je temom o kojoj oni razgovaraju, a i time kako razgovaraju. Voditelj emisije aktivno učestvuje u verbalnoj interakciji, on sluša odgovore svoga sagovornika ali ga često nepotrebno prekida. Ako se u iskazu prethodnog govornika jave jezičke jedinice koje pokazuju da govornik nije završio iskaz, onda je neumesno prekidati ga i postaviti pitanje upravo o onome što je i on sam hteo da kaže, up. lekar: Pa evo, recimo, da su deca oštećena fizički, odnosno motorno, što znači// voditelj: Šta to znači motorno// lekar: Motorno, to znači da je..., s druge strane učesnik u emisiji ne bi smeo da da takav odgovor koji će izazvati novo pitanje voditelja i zahtevati ponavljanje istog sadržaja samo sada iskazanog na drugi način. Lingvostilistička obeležja Obeležja dobrog usmenog govora, dakle onog koji nije samo glasno kazivanje napisanog teksta ne isključuje planiranje iskaza, izbor informacija i njihov raspored, npr. cerebralna paraliza ili oduzetost, to znači da je deo mozga koji je odgovoran za pokret, znači za, koji daje nalog mišićno-

105