RTV Teorija i praksa

Slavko Splichal

OSNOVE SLOBODE KOMUNICIRANJA

Među pravima i slobodama čoveka i građanina, koje je donela buržoaska revolucija, bila je i sloboda štampe - kao pravo građanina da slobodno govori, piše i štampa - od samog početka deklarisana na ravni individue, kao individualno pravo, praktično nužno povezano sa imovinskim pravom. Takvu ideju slobodne štampe Marks je u svojim ranim Raspravama 6. renske zemaljske skupštine' u polemici protiv njenih nosilaca označio kao „posebno pred-pravo”, „privelegiju pojedinca”, koja je njegovo pravo samo utoliko da zajedno ne predstavlja i pravo drugoga, tako da je sloboda jednog uopšte uzevši nesloboda drugog i po svojoj suštini se ne razlikuje od državno-birokratske cenzure kao najočiglednije negacije slobode štampe. Ostvarenje buržoaske deklaracije o slobodi štampe znači ostvarivanje preduzimačke slobode, što je za Marksa daleko od stvarne slobode štampe. Time je konačno završen proces transformacije javnog značaja rane građanske štampe u njene formalne okvire kao negacije, a ne kao afirmacije slobode. U polemici Marks dokazuje da interes buržoazije nije da otkloni neslobodu u celini, več da samo jednu vrstu neslobode („spoljnu”, tj, cenzuru), koja sprečava slobodno raspolaganje vlasništvom u sferi štampe, zameni drugom („unutrašnjom”); za buržuja je „klasična nedoslednost”, ako je iz opšte slobode preduzetništva izuzeta sfera štampe. 2 Ali sve dok je sloboda štampe izvođena iz slobode raspolaganja imovinom, dotle je sloboda samo privilegija - i nije pravo čoveka, več pravo vlasnika, znači monopolizirano pravo. Po Marksu je moguće da se prevaziđe prosto deklarisanje slobode štampe, samo ukoliko poimamo samu sferu štampe ~u njenom suštinskom značenju, a ne u spoljnim odnosima”. 3

1 ЈСМагх, „Debatten iiber Pressfreiheit und Publikation der landstandlichen Verhandlungen”, v: K.Marx, F.Engels, rrcssfreiheit und Zensur, Huropa Verlag, Frmnkfurt/VVien 1969. 2 Isti tom, str. 88 3 Isti tom, str. 91.

112

KOMUNIKOLOGIJA