RTV Teorija i praksa

Odet Aslan

GLUMA PRED MIKROFONOM

Naslov dao priredivac (prim.R.L.)

1895: Nastanak nemog filma, bez glumaca. 1908: Pozorišni glumci u nemom filmu 1913: Pojava prvog Čarlija u nemom filmu 1927: Prui zvučni film. 1933: Nastanak dubliranja ufilmu 1924: Prvi radio-dramski tekst uživo na engleskom radiju 1931: Eksperimentalne emisije na francuskoj televiziji. 1950: Drame uživo na francuskoj televiziji. 1960: Prva magnetoskopska TV drama. 1960: Prva TV drama koncipirana kao film. 1965: Prva TV drama u boji (magnetoskop). Radio, film i televizija su delatnosti koje su, u neku ruku, proizašle iz pozorišta. One su se razvijale izvan njega poprimajući postepeno svoju specifičnost, no ne prestajući da rade na pozorištu i opskrbljujući ga sve razvijenijom audiovizuelnom aparaturom, prikazujući tako pozorišnim Ijudima na koji se način ona može koristiti. Ta stalna razmena opreme i ideja stvorila je neku vrstu osmoze između ovih oblasti, gipkost formi i asimilaciju gotovo zajedničkog rečnika. RAD I O Radio, način savremenog izražavanja, je možda učinio da pronađemo originalnu formu pozorišta. Oskar Eberle, švajcarski istoričar pozorišta, sugeriše da su zvučne igre uzrokovale formu religioznog pozorišta: u liturgiii Velikog petka Strast je

164