RTV Teorija i praksa

predstavljena auditivno a ne vizuelno. 1 U nekim igrama koje se još mogu posmatrati kod primitivnih plemena, na primer kod Semanga iz Malezije, glumci (sveštenik veštac i njegov pomoćnik) nevidljivi su unutar kolibe, a gledaoci su poređani spolja da bi ih čuli. 2 Prekidajući sa pisanom transmisijom, radio nam donosi govornu transmisiju. To je projekcija za slepe: vizuelni prostor se ruši u korist zvučne konstrukcije. Kloneči se realizma, radio nas odvodi na puteve apstrakcije. Prisustvujemo hodu ideja, a Žan Polan (Jean Paulhan) može da sanjari kako vidi da oralna poezija odgovara kaligramu u prostoru. 3 Dramsko delo, uklopljeno između emisije koja mu prethodi i one koja mu sledi, u konkurenciji sa emisijom susednog kanala, koja se pritiskom na dugme odmah može dobiti, dramsko delo emitovano na radiju nije više jedini predmet večeri, a još manje oskmac prilikom neke kolektivne svečanosti. Ono u najboljem slučaju postaje predstava za fotelju. Rizikuje da postane isto što i građa koja se emituje u toku dana a koja se mahinalno sluša, rizikuje da postane onaj „salonski ukras, onaj šum u fonu namenjen zamornim eksterijerima” o kojima nam je govorio Pjer Šefer (Pierre Schaeffer) na Festivalu istraživača Francuske radio-televizije 1960. godine. U vreme kada su se koristile slušalice i kad pažnja nije mogla biti trajnija, išlo se na kratke skečeve. Zatim su se prenosili komadi prvo iz pariskih pozorišta, a vreme između činova se kako tako popunjavalo. Onda su te predstave snimane da bi se kasnije emitovale bez međučinova. Uporedo, u studiju su se igrali pozorišni komadi u delovima, naročito duge tirade: slušalac, lišen vizuelne strane, želi da radnja

1 Oskar tberle, Cenalora, Leben (Život), Glauben (Verovanje), Тапг und Thealer der Urvolker (Ples i pozorište kod prvobitnih naroda), 1955. cf.Helga Pohl, Theatre radiophonigue avant la radio (Radio-pozorište pre radija) u; C.h.R.T. - Cahiers d'ćtudes de гаdio-tčlčvision {Sveske za izučavanje radio-televizije) tromesečni časopis Centre d’etudes de la R.T.F., No 12, 1 er trim. 1958, p. 312. 2 Ibid, p. 311. 3 Cf. Diction poćtigue et radiophonie, (Poetski jezik i radiofonija), enqučte par Jacques Charpier, u: C.h.R. T.. No 12, Г г trim. 1957, p. 296.

165