RTV Teorija i praksa

Ivanka Vasiljević

AMERIČKA TV ISKUSTVA

U pozorištu i u bioskopu gledalac ima mogučnost izbora - da ostane ili da ode. Za televizijskog gledaoca ta mogučnost je još veča. Ne samo što može da uključi ili isključi aparat, nego, ako se odluči da gleda, može da izabere jedan od više kanala. Za gledaoca, to je velika prednost, za televizijskog producenta još veče iskušenje. Takva je situacija na televizijskom tržištu u SAD. Američki televizijski producent zaista živi, i to u pravom smislu reči, od toga da li če se njegova emisija gledati ili neče. Zbog toga je prinuđen da uvek ima pred sobom samo jedan cilj - ispuniti želje što večeg broja gledalaca. Opterečeni mišlju da gledalac nije pouzdan partner, da je uvek spreman da napusti jedan program i da se prikloni drugom, Ijudi s televizije žive u neprestanom strahu, Pribojavaju se da ne budu dosadni. Vremenom, to je počelo tako teško da ih pogađa da u tome može da se traži, i nalazi, jedan deo objašnjenja za mnoge grehe i pogreške, koji se pripisuju američkoj televiziji. AUDIOMETRI U 1 200 DOMOVA Ako je bitno ispitati televizijsko tržište i tačno utvrditi koji se program na kom kanalu koliko gleda, onda treba pronači način praktičnog istraživanja. Ovo pitanje se odavno postavilo u Sjedinjenim Državama, još u martu 1930. kada je bilo reči o istoj pojavi na radiju, i kada je televizija bila u povoju. inicijativa je potekla od grupe stručnjaka za reklamu. Oni su preduzeli mere da se stvori organizacija koja če putem telefonskih poziva razgovarati sa slušaocima radija i zapisivati emisije koje se najradije prate. Vremenom, ova ispitivanja dobijala su sve šire i ozbiljnije razmere i sve veči značaj, jer je razvoj radija i televizije nametao neophodnost ovakvog posla. Za istraživanja koriščeni su ne samo telefonski razgovori nego i upitnici, intervjui, praćenje određenih slojeva građana i njihovog ponašanja prema radiju i televiziji.

73