RTV Teorija i praksa

Kenet Fodri

KO KONTROLIŠE TELEVIZIJU?

- Britansko shvatanje U osnovi, postoje dva filozofska pristupa problemu kontrole radio-difuznih medija. Smatra se da je sloboda širenja ideja kroz etar - osnovna sloboda, a da cenzura ili kontrola od strane vlade predstavlja negiranje te slobode i zbog toga je nedopustiva: bolje su zbrka, vulgarnost ili čak nepravde tržišta, gde vreme emitovanja osvaja onaj ko najviše ponudi, nego teška ruka državne intervencije. Ova filozofija je veoma ukorenjena u SAD i u neirim državama u okviru američke sfere uticaja. U praksi je u stvari malko drugačije; u SAD postoji Federalna komisija za komunikacije koja ima zakonsku moč, obično vrlo malo korišćenu; postoji takođe Javna služba radio-televizijske mreže koju pomažu vladine dotacije i koja je zamišljena kao protivteža velikim komercijalnim televizijama. Kvalitet usluga koje ovim metodom obezbeđuju publici veče, bogatije i močnije TV mreže, blago rečeno, ne nailazi na oduševljenje onih koji poznaju stanje u SAD kao i van njih. Ali barem u teoriji, a donekle i u praksi, ova sloboda emitovanja znači da se pojedini lokalni problemi i interesi pojedinih grupa mogu izraziti u eteru mnogo šire i brojnije nego u bilo kojoj drugoj zemlji. Suprotna filozofija stoji na sledečem stanovištu: radio-difuzija postoji da bi služila Ijudima, te njena kontrola mora biti dužnost onih koje je narod izabrao da ga predstavljaju, onih koji su trenutno na vlasti. Vlada je odgovorna narodu zato što ga predstavlja; i ni u čijim se drugim rukama ta odgovornost ne može nalaziti. Ova filozofija je prisutna u većini zemalja u kojima vlada marksistička misao i jedna politička partija, kao i onih koje su tek nedavno stekie nacionalnu nezavisnost i gde su pohtičke institucije još uvek nestabilne. Kritičari ove filozofije smatraju da je ona, iako poseduje logiku, sumnjive vrednosti u praksi, jer če svaka vlada sa potpunom kontrolom radio-difuznih medija njima manipulisati kako bi osigurala svoj opstanak na vlasti i zaštitila se od nepoželjnih uticaja; preteča ruka cenzora teži da uguši kreativnost i preduzimljivost čak i u nepolitičkim delovima programa.

78