RTV Teorija i praksa

sprečava da se razgovor raspline ili prekorači vreme. Ali on može predstavljati i prepreku za obuhvatanje nekih važnijih aspekata problema ili omogučiti da se izbegnu ,nezgodne‘ teme. Vrlo Cesto razgovor započinje novinar: ,Smatramo da bi bilo potrebno da porazgovaramo o sledećem' - gde je upotreba prvog lica množine iza koga se krije novinar, samo važna jezička smicalica koja i na intervjuisanog prebacuje deo odgovornosti za donošenje odluke i onemogućuje mu da izbegne eventualno neslaganje. Retki su slučajevi gde intervjuisani uspeva da razgovoru da pravac drugačiji od ranije zamišljenog.” Hud smatra da novinari često svoje razgovore vode u okviru pretpostavki koje čine deo konvencionalnog shvatanja „establišmenta”. Jedna od takvih pretpostavki je, smatra on, da su glavni uzročnici inflacije neumereni zahtevi za povečanjem nadnica. Pri tome navodi primer intervjua snimljenog u fabrici automobila, u kome upravnik pogona „ističe novinaru da večina zastoja u proizvodnji ne nastaje usled štrajkova več zbog lomova ili nedostatka materijala. Ne zbunivši se (iako se dobijeni podaci ne uklapaju u njegov ,dnevni red‘) novinar nastavlja da pita za upravnikovo mišljenje o mogučnosti ukidanja vladine pomoči firmama zahvačenim štrajkovima, Drugim rečima, novinar je jednostavno prečuo mišljenje koje mu nije odgovaralo i pokušao da razgovor vrati na stazu koja se poklapa sa njegovim pretpostavkama.” Potom Hud opisuje neke od tehnika koje političari, iskusni praktičari, razvijaju za borbu protiv „dnevnog reda” i zaključuje sledećim savetom potencijalnim žrtvama: „Intervjuisani mora, iznad svega, biti spreman na protivnapad. Kada više nego dobro plačeni novinar primeti kako smo ,mi pripadnici javnog mnenja' sve više bombardovani zahtevima za povečanjem nadnica treba ga upitati koliko je debeo koverat koji on svakog meseca odnese kuči. Upitan, kao što se nedavno i dogodilo, - ,Vi ste sindikalni funkcioner - znači li to i da ste politički opredeljeni?' - intervjuisani bi trebalo da se zainteresuje da li je i novinar čtan sindikata i kakvi su ga motivi na to naveli.” Gledaoci bi ovako nešto toplo pozdravili. Suviše često su svi aduti u rukama novinara! Sa analitičkog razmatranja onoga što vidimo na ekranu Hud prelazi na raspravu o širim pitanjima kao što su struktura i organizacija televizije, tržište TV industrije i budućnost primene nove tehnologije. Mnogo od onoga što piše o organizaciji televizije odnosi se na samo Vel. Britaniju, ali u mnogim tačkama on obuhvata i pitanja koja moraju zanimati

83