RTV Teorija i praksa

svahili jeziku, sa jasnom tendencijom da svahili postane dominantan, kao domorodačkd jezik u najmasovnijoj upotrebi u svakodnevnom životu. To je, uz određene mere komunikacione pohtike, razlog što je domača produkcija sve veča. Eksperti „Glasa Kenije”, a i drugi istraživači, kažu da je več oko 70 procenata programa domaćeg porekla. Uvoz inostrane produkcije jednim delom onemogučava jezička barijera. Među stranom produkcijom su direktni prenosi svetskih događaja, šou i muzički programi. Po izvorima, nijedan region sveta nije izrazito prisutan kao izvoznik u slučaju Kenije. Od televizije se u zvaničnim dokumentima očekuje da informiše, obrazuje i zabavlja građane. Ona to pokušava da ostvari strukturom programa u kojoj su zastupljeni dečiji i obrazovni program, TV drame, muzika i vesti, Međutim, pošto je uticaj televizije na populaciju ograničen, dosta se koristi film. Ministarstvo informacija je u tu svrhu nabavilo veči broj pokretnih filmskih aparatura (vozila) na kojima se prikazuju obrazovni, dokumentarni i televizijski filmovi snimljeni na 16 mm. Projekciona vozila se upučuju u ruralne oblasti i privremene naseobine gotovo 10 miliona nomada, i tamo se za njih organizuju filmske projekcije koje su najefektniji metod informativno-obrazovnog rada. U tom poslu „Glas Kenije” sarađuje sa nacionalnim Institutom za obrazovanje i radio. Buduči da Kenija ima jednopartijski politički sistem i da je izgradila državno-partijski model informaciono-komunikacionog sistema, uticaj partije na radio i televiziju nije sporan. Međutim, formalno programski gledano, malo je programa iza kojih jasno stoji politička partija kao komunikator. Od kandidata na rtacionalnim izborima se ne očekuje, u duhu njihove poiitičke kulture, direktno koriščenje masovnih medija, pa ni televizije. Međutim, o njima se govori kroz novinarski obrađene programe tokom kampanje (traje tri nedelje) i u sastavu normalnog informativno-političkog programa. Bez obzira na to, opisani sistem kontrole i finansiranja rada radija i televizije pokazuju da vladajuča partija ima suvereni uticaj na elektronske komunikacione kanale. Njoj se u tom poslu mogu pridružiti još religiozne organizacije. Crkvene organizacije, poreklom iz mnogjh zemalja, kao što je napomenuto ranije, proizvode sopstvene religiozne programe, One ih distribuiraju i posredstvom državne radio-televizijske ustanove. „Glas Kenije”, odnosno njegov radio, služi im da tako svoje poruke i uticaje rasprostiru na širi region istočne Afrike.

88