RTV Teorija i praksa

gestikulacije, dekora i scenografije - kompleta iluzija koje gledaoci, kao deca, uvek vole. Svi ovi trikovi su stari više stotina godina. Jedan deo njih su stari više od dve hiljade godina, kada je Sofokle u Atini postavljao Cara Edipa. Molijer, Šekspir i beskrajno veliki broj zaboravljenih umetnika doprineo je njihovoj obradi. Film i televizija počinju da obrađuju nove metode produkcije i širenja drame. Ali to što oni postavljaju i šire nije novo. Prirodno da su sadržaji koje oni koriste - drevni mitovi i legende obrađene na novi način u kojima se aroma novine ogleda u savremenom kontekstu, savremenoj frazeologiji i modernim kostimima. Očigledno je da komadi napisani specijalno za televiziju imaju istu budučnost kao i radio-drame pre dvadeset-trideset godina. Njihov auditorij je velik, pa ipak je ovo samo pristupačna zamena za one koji ne mogu ili ne žele da posečuju teatar. Verujem da če vremenom televizija davati dobre i čak odlične dramske predstave. I isto tako ne sumnjam da „sadašnji” teatar ponekad nije na visini. A ipak, prosečni nivo teatra je viši kako po cilju, tako i po svom ostvarenju. Razume se da tako treba da bude. Pozorišne predstave - to su proizvodi pripremljeni prema specijalnom zahtevu u poređenju sa širokom potrošnjom televizijske drame. Teatar je upučen auditoriju koji ima prefinjeniji ukus. Analiza televizijske drame u celini otkrila je da uspesi, na žalost, tonu u blatu prosečnosti, Položaj stvari je teško izmeniti iz dva razloga. Prvo, ponuda prvoklalsnih dela uvek je zaostajala i zaostajače za potražnjom. Televizija je izazvala potražnju dramskog materijala, kakva je u istoriji bez presedana. Preduzet je smeo pokušaj da se ona zadovolji. Ali samo mali deo televizijskih dramskih dela, koja se daju u ogromnim količinama, stoji na višem nivou od popularne žurnalistike. Drugo, nemamo osnova za pretpostavku da bi ogromni deo auditorija želeo da dobija veće porcije, ali imamo dovoljno razloga da mislimo da će večina biti zadovoljna zbog toga što će ih primati s najmanjim trudom. A pozorišne predstave zahtevaju određene napore pri usvajanju. Organizacije koje istražuju auditorij saopštavaju nam o velikom broju gledalaca koji nam ulivaju duboko poštovanje, koje okupljaju popularni televizijski komadi. Ovim ciframa ne pridajem poseban značaj, sem na komercijalnom planu. lako jedna ili druga emisija okuplja pedeset miliona Ijudi - nema nikakvih dokaza za to da če njen uticaj - ne danas i ne sutra,

143