RTV Teorija i praksa
Dramaturgija se, u oba slučaja - kad je reč o bioskopskom i televizijskom filmu - oslanja na ove tehnološke i kreativne postupke, koji odgovaraju prirodi samih medija. 2. Kakvo je dosadašnje iskustvo domaće filmske i televizijske prakse? „Film se suočava sa televizijom u različitim domenima. Najevidentniji i najpoznatiji je domen komercijalnog...” - kaže Etjen Fizelije. - „Čini se, međutim, da su televizija i film vremenom zaključili neku vrstu primirja. Ako su oni i dalje suprotstavljeni, to je stoga da bi sami, svako za sebe, odredili prostor koji im je primeren: ili pak, prostore koji su im zajednički - kao, na primer, televizijski film nasuprot kinematografiji - da bi, potom, definisali različita sredstva kojima raspolažu kako bi ove prostore istraživali.” Mi smo sada upravo u situaciji kad jugoslovenska kinematografija i jugoslovenska televizija počinju sve organizovanije da se suočavaju u domenu komercijalnog (realizujuči pri tom mnoge zajedničke projekte). Istovremeno, veoma malo se razmišlja o različitim izražajnim sredstvima kojima ovi mediji raspolažu, pa se nedovoljno istražuju i prostori koji su im primereni. U takvoj situaciji, utoliko pre, „odnosi filma i televizije predstavljaju sporno i u biti još uvek nerazjašnjeno pitanje” - kao što to konstatuje Fizelije - pa, bar za sada, ~mi možemo nastojati samo da naznačimo probleme, dok su rešenja neizvesna”. Bitno je, bar übuduće, da se manje bavimo materijalnim sukobima filma s televizijom, več da tražeći zajedničke produkcione prostore - doslednije negujemo sve one medijske izražajne specifičnosti kojima se televizija i film ponaosob odlikuju, čak i onda kada prisno sarađuju. To moramo činiti naročito danas, u situaciji u kojoj, očigledno, ne samo da je film übedljivo opstao pored televizije, nego i sama televizija (u sve složenijim uslovima produkcije, kad „komunikacija postaje sve skuplja”), počinje grčevito da se bori za vlastiti opstanak. Mada je proizvodna stihijnost podjednako karakteristična i za filmsku i za televizijsku domaću produkciju, svedoci smo jednog veoma kontinuiranog, pa i komplementarnog produkcionog procesa koji traje još od pojave televizije u našoj sredini - proizvodni tokovi televizije i kinematografije, pri tom, sve više se prepliću i postaju sve složeniji (od komercijalnog do izražajnog nivoa).
7