RTV Teorija i praksa
za gledalište nego za milsrofon; do nedovoljne diferenciranosti u glasovima partnera, i tsl Usled svega toga slulalac može imati utisak da nije dobio sve, da mu je uskračeno nešto što bi mu moglo dati samo prisustvovanje javnom izvođenju, ili pak televizija. Ne sme se zaboraviti da isto onako kako pozorišna predslava nije ono što se na pozornici dešava, nego ono što dopre do gledaoca, isto tako ni radioMramsko izvođenje nije ono što se izvodi, javno ili ne, nego ono što dopre do radio-slušaoca. Javno izvođenje može biti od koristi gde učestvovanje publike, njeno reagovanje, na primer smeh, odobravanje, oduševljenje, ne samo aktivira izvođača nego i samo postaje sastavni deo priredbe, tako da se raspoloženje gledalaca u dvorani, prenošeno preko radija zajedno sa izvođenjem na sceni, prenosi i na slušaoce. Zato od javnih izvođenja ne treba odustati; ali ona nisu primenljiva za svaM komad i ona ne rešavaju probleme radio-drame. Ne rešava ih ni đosadašnji način rada, sa zasebnom radio-trupom sastavijenom od glumaca slučajno skupljenih, s kojima reditelj svake druge nedelje izbacuje po jednu premijeru, ili samo sa pozorišnim glumcima i rediteljima, koji taj posao obavljaju uzgred. Naša radio-drama se mora emancipovati od pozorišta - ali ona se ne može odreči saradnje naših istaknutih pozorišnih glumaca i ređitelja. Možda bi najsrećnije relenje bilo da se sastevi mala trupa čiji če se članovi birati po naročitom kriteriju: talentovani glumci sa izrazitim i osobenim a jasno diferentaim glasovnim i govornim izražajnim kvalitetima, bez obzira na eventualne nedostatke u pojavi, mimici itd., nedostatke koji ih mogu činiti nepodesnim za pozorišnu glumu. Ta probrana mala trupa, sa sopstvenim kompetentnim ređiteljem i mnetaičkim rukovodstvom na čelu, predstavljala bi stalno jezgro, koje če savršeno ovladati tehnikom radio-glume, dok bi se istaknutim pozorišnim glumcima, prema njihovoj umetničkoj individualnosti, i dalje poveravale složenije uloge, a pozorišnim i filmskim rediteljima pojedini režijsM zadaci, koje bi oni rešavali uz stručnu pomoč glavnog reditelja i rukovodstva radio-trupe. Kad bi uz takav način rada došla još i usavršenija tehnika snimanja i prenosa radio-drame i kad bi naši književnici češče siali dobre, originalne radio-drame i radio-adaptacije, verujem da bi se nivo naše radio-drame mogao podići na zavidnu visinu.
104