RTV Teorija i praksa
Herman Kekajs
REALIZACIJA RADIO-DRAME
U novijim produkcijama odnos teksta i realizacije prema tradicionalnoj radio-drami bitno je promenjen, Ova izmena ima svoj koren u evoluciji tehničko-akustičkog medija zajedno sa primenom književne radio-drame i tendencijom ka otvorenosti dela prema interpretatorima i primaocima. Ovo ima za posledicu sve veču vrednost realizacije prema rukopisu za radio-emisiju. RAZVOJ REŽIJE RADIO-DRAME Izmene u oblasti realizacije radio-drame mogu se najbolje predstaviti ako uspemo da, uprkos raznolikosti načina inscenacije radio-drame pedesetih godina, izdvojimo jedan prototip ovog vremena u odnosu na primenjene medije i njihov sadržaj. U produkcijama radio-drame pedesetih godina u središtu je bilo oblikovanje jezika u smislu interpretacije glumački obrazovanog govornika. Veoma mali broj tonsko-tehničkih efekata primenjivan je, pre svega, da obrazuje akustični prostor oko glasa. Ukoliko šumovi nisu bili vezani za figure, kao recimo koraci ili zatvaranje vrata, miksovani su iz repertoara tonskog arhiva, gde se još i danas čuvaju naturalistički, izolovani šumovi svih vrsta. Uz to su dolazila i senčenja muzičkih delova. Pored vođstva govornika od posebne važnosti za režiju radio-drame bili su scensM sklopovi pomoču specifičnih radiofonskih
112