RTV Teorija i praksa

4 Upor. Schoning, Horspiel als venuaLtete Kunst - Umetnost upravljanja radio-dramom, u: NH esejima, str. 249.

5 Jandl/Mayrocker, Anmerkungen zum Horspiel - Zapažanja o radio-drami, u: NH esejima, str. 90/91, upor. Chotjewitz, Der Regisseur und sein Autor Režiser i njegov autor, u: NH esejima, str. 134.

6 Mayrdcker i Jandl se trude da sami u svojim rukopisima preciziraju ~na upravo pedanterijski način svoje akustičke predstave.” (Becker im Gesprach mit Schdming - Beker u razgovoru sa Šeningom u; NH eseji ma, str. 196).

7 Wondratschek, PauL oder die Zerstorung eines Horheispieles-PauL ili razaranje jednog zvučnog primera, u: Schoning, Neues Hdrspiel. Texte, Partituren, Nova radio drama, tekstovi, partiture, str. 306.

grupu interpretatora - analogno pozorištu on se u ovoj funkciji odvaja od produkcione tonske trake. 4 Značaju teksta u novije vreme dodaje se značaj plana i uputstava za interpretaciju sve do krajnjeg odašiijača. O tekstu radio-drame moglo bi se reći da su čitljivosti dramski karakter obrnuto proporcionalni, tj. o tekstu radio-drame može biti reči tek kada on pokazuje da je njegov autor, da tako kažemo, „unapred čuo” svoj tekst koji če se kasnije realizovati, da je akustični svet ove radio-drame autoru rukopisa već bio blizak, tempo, boja i jačina glasova, muzika i šismovi, od,ređena distanca radnje od slušaoca, prostorno umnožavanje, ako je u pitanju stereofonija, sve to u svesti nepotpune sposobnosti fiksiranja, odnosno fiksiranja onog što je nemoguče za realizaciju, prostor za slobodu realizatorskog tima. s Konjuktiv rečenice objašnjava idealan karakter ovih zahteva. 6 Jandl (Jandl) i Majreker (Mayrocker) polaze ovde od toga da autor radio-drame poznaje sve medije radija i tačno zna mogučnosti njihove primene, što se praktično dešava samo u izuzetnim slučajevima. Naprotiv, u primedbama i uputstvima za režiju novijih radio-drama, često se svest autora udaljava od visokospecijalizovane podele rada, pri čemu on predložni karakter svog rukopisa naglašava zapisanim akustičnim predstavama. Režiser je koautor - čaki neka oznaka koju sam fiksirao za pojedine pozicije govornika jeste samo predlog koji on može da izmeni. 7 Vezujuči se za produkciju autor Vandraček (Wondratschek) je u jednom intervjuu zajedno sa režiserom Hajcom Hostnigom (Heinz Hostnig) rekao:

114