RTV Teorija i praksa

Dakle ja sam to upravo čuo i želeo bih sada jednostavno da nabrojim svoje prve utiske. Nalazim da je veoma dobro što me je režiser korigovao kod različitih uputstava. To znači da se on nije držao samo onoga što sam ja napisao - ne tekst, nego uputstva - i upravo to mi se dopada kod jednog režisera, i upravo to sam malopre rekao - režiser kao koautor , e Jedan novi primer, gde autor daje režiseru da bira nekoliko priloga, nudi Rajnhard Delov (Reinhard Dohl) rukopis Hans i Greta ili Iver ne pada daleko od klade. Privremena režijska partitura konačno ima predložni karakter, kako za odvijanje teksta, tako i za upute o režiji. Tek će produkcija utvrditi jednu od mogućih interpretacija, pri čemu se režija mora pre svega razlikovati izmeđudve tendencije... 9 UKLANJANJE SPECIJALIZOVANE PODELERADA Bilo bi idealno kada bi jedan autor ili kompozitor mogao da bude istovremeno svoj sopstveni tonski snimatelj ili montažer , kao što je klasični autor stavljao svoje delo na papir, da sada svoje delo stavi na traku.' 0 Ovoj idealnoj predstavi najviše se pribiižio Ernst Jandl u Hropljenje Mona Lize. Jandl je predstavio ovu produkciju na Bavarskom radiju kao autor, režiser i (jedini) izvođač. Drama je nastavak pravca koji je najavljen njegovim pesmama Laut i Luise. AUTORI KAO REŽISERI Što su tačnije akustične predstave jednog autora o njegovom planiranom delu, to se

8 Vondraček u razgovoru sa Hajncom Hostnigom i Klausom Šeningom (transkripcija na osnovu WDR - tonske trake). WDR-Westdeutscher Rundfunk (Koln) Zapadnonemački radio (Keln), pr.prev.

9 WDR-Manuskript - Zapadnonemački rukopis, str. 1, upor. isto str. 2, 17, 53.

10 Portner, Schallspielstudien - Zvučne studije, u: NH esejima, str. 63, upor. Chotjevvitz, Der Regisseur und sein Autor, Režiser i njegov autor, u: NH esejima str. 134.

115