RTV Teorija i praksa

Boško Tomašević

RADIO - DRAMSKO MIŠLJENJE

„Mišljenje se odnosi kako na ono što je buduče tako i na ono što je sadašnje. Mišljenje donosi nešto pred nas, stavlja to pred. To pred-stevljanje izlazi svagda iz nas, ono je neko slobodno raspoloženje i raspolaganje, ali nije proizvoljno, več vezano, naime, time što mi, pred-stavljajuči ono što se pred-stavlja, to promišljamo i premišljamo time Sto ga raščlanjujemo, razlažemo i ponovo slažemo”. (Martin Hajdeger, Uvod u metafiziku) „Mišljenje jest, metafizički pojmljeno, umstveno predstavljanje onoga u čemu biće svakad jest biče”. (Martin Hajdeger) „Svi putevi mišljenja vode, više iii manje očito, na neuobičajen način kroz jezik.” (Martin Hajdeger, 1954)

PRISTUP Slušanje radio-dramskog umetničkog dela dovodi u duhu onoga ko ga sluša blizinu slušanog i čini slušano onim što ono jeste i kako jeste. Kažemo; radio-dramsko umetničko delo postoji. Ono stoji u sebi kao ono što se daje Drugom i tako je, budući-u--sebi, izvan i tek tako jeste - to što jeste. Ali, šta je radio-dramsko umetničko delo po sebi? Šta je-ste ono, dakle, nešto, što se kao radio-dramsko umetničko delo, našim pristenkom na slušanje, stavlja pred nas i naspram nas? Ono je-ste, odgovaramo, dvostruka bit; izlaženje-na-slušanje ~u smislu proizlaženja iz..,”, tišina i počivanje in actu u duhu onog koji ga sluša.

10