RTV Teorija i praksa

Branislav Francuski

UTICAJ TELEVIZIJE NA DEČJE AKTIVNOSTI i (I deo)

Televizija je medij koji prožima svakodnevni život deteta, zahteva kompletnu i produbljenu analizu moći i uticaja, kao i socijalne uloge i njenih posledica na razvoj mladih. Napori koji se u tom pogledu čine još uvek su retki, marginalni i parcijalni u ambiciji. Tako je i ovaj rad skromni doprinos razvoju teorije TV medija kod nas.' U tom cilju obavljeno je istraživanje čiji su rezultati izloženi u empirijsko-teorijskom delu. Ispitivano je koliko deca četvrtih i osmih razreda u dve beogradske škole provode prosečno vremena gledajuči televiziju: koje emisije najradije gledaju, s kim ih obično gledaju, da li film ili sportsku priredbu više vole da vide u bioskopu i na sportskom terenu ili na televiziji. Učinjen je i pokušaj da se sagleda uticaj roditelja na dužinu gledanja i vrste emisija koje deca gledaju i, naravno, da se sačini analiza rezultata. Ispitanici su bili različitog uzrasta. Prvu grupu predstavljali su učenici IV razreda, znači deca uzrasta 10-11 godina, dok su drugu grupu sačinjavali dečaci i devojčice VIII razreda, od 14-15 godina. Prva grupa su deca poznog detinjstva, a u drugoj su ispitanici u pubertetu ili ranoj adolescenciji. Saznavanje sveta u doba poznog detinjstva uglavnom postaje veoma realno (fantazija se povlači u pozadmu i nju kontrolise

i Autor teksta. Branislav Francuski, u pripremi svog diplomskog rada sa temom Uticaj televizije na neke oblike dečjih aktivnosti'’ konsultovao je našu redakciju i prihvatio izvesne sugestije u istraživanju. Objavljujemo prvi deo njegovog rada, dok smo teme: ,J(zbor emisija koje deca prate”, (r Društvo u kome gledaju TV program , ~Da li više vole da idu na utakmicu ili prate prenos sportskog događaja” ostavili za ’naredni broj našeg časopisa. . ... Uvodni, teorijski deo ovog rada, zbog dužine, msmo u pnlici da ob)avimo.

(Redakcija „RTV-teorija i praksa”)

116

ISTRAŽIVANJA