RTV Teorija i praksa

to je govorio jezikom konferencije i to neelektronizovane konferencije. Govorio je jezikom novina i konferencije Mi smo bili svedoci da se u roku od tri godine Dnevnik kondenzovao, da se izraz kondenzovao. Prema tome, na svim punktovima televizijskog izraza imamo postepeni pokušaj da se shvati da govoriti televizijom, govoriti televizijski, znači novu retoriku, da je to novi instrument za jeziciranje. Otkriče orgulja sigurno je unelo nešto u razvoj muzike, jer su postale mogućne Bahove barokne konstrukdje u muzici zato što orgulje instrument na spratove i bukvalno su visoke - po više metara. Tako je i televizija dala izazov retorici čitavog naroda. I prvi udar televizije bio je da su naši dotadašnji oblici govora i sporazumevanja, dotadašnji naš način vizuelnog izražavanja, shkarskog izražavanja, filmskog izražavanja, pozorišnog izražavanja, postali smešni i neadekvatni televizijskom aparatu. No, zakon jezika je taj, da jezik nastoji da organizuje misao. Znači, prvi udar televizije na jezičku stvarnost naroda bio je da se dugački, epski iskazi tako reći razbiju, da dođe do fragmentiranja tih iskaza. I 24 gođine ovde je kod nas trajao proces organizovanja jezika, kako bismo mogli da bolje shvatimo svoju stvarnost - sad uz pomoć televizijskih slika. I sad, kad je taj jezik dobro organizovan, kad je televizija puna dovršenih formi, sad ponovo iskrsava pitanje: kako sad stvoriti novu misao? I ja mislim da je ovo trenutak, posle skoro četvrt veka postojanja televizije, istorijski momenat u razvoju tog medija, te umetnosti, tog sredstva govora i retorike, momenat kada ponovo moramo da razmišljamo koji su putevi nove retorike, Kada je ovde Aleksandar Mandič rekao da on vidi da su ovi najnoviji doprinosi televizijskom dizajnu, tj. izražavanju ideja preko televizije, kroz vizuelno-harmonične, veoma televizično-dizajnirane slike, da je to taj novi momenat, i ja apsolutno mislim da je to taj novi momenat I neće se eksperimenti Crnobrnje i tih dvojice naših avangardista zadržati samo na interpretaciji zabavno-muzičkih emisija. |a mislim da će sledeči korak biti da se, recimo, taj govorni šarm jednog Babića, koji je proizišao iz razvoja dečjih programa, i ova nova avangarda u tim televizijskim simfonijama, koje prave Crnobrnja i ova dvojica, da če se to spojiti i da ćemo dobiti u tome dalju mogučnost za govorne emisije, za emisije sa jezičkim porukama o kojima sada i ne slutimo. Ja vidim tu kroz sledečih deset godina pojavu novih, daleko televizičnijih emisija nego što smo ih dosad imali.

33