RTV Teorija i praksa

montažnog postupka, pa tek onda od scenarističke dramaturgije koja, naravno, ništa nije manje važna od takozvane vizuelne dramaturgije Televizijski fiJm, lcada je morao da uobliči svoja teorijska i estetska načela, pošao je delimično od ovih već proklamovanih iskustava, unoseći logično i sopstvene elemente koji su ga, na kraju, učinili i specifičnom tvorevinom kreativno zaokruženog organizma. I tako, na iskustvima igranog filma, televizijsld film je počeo da izgrađuje svoja specifična estetska i teorijska načela, manevrišuči neprestano i na jednom drugom planu, što je u suprotnosti iskustvima igranog filma, na planu sopstvene autentičnosti, ostvarujuči na taj način karakteristično težište TV dramaturgije, Ovde se več može govoriti i o nelam novim naznalrama i elementima: pre svega, o neposrednosti dejstva dramskog izraza na planu autentičnosti, a zatim i o posebnom dramaturškom tretmanu svojstvenom samo televizijskom filmu, kao i vizuelnoj dinamici, Svi ovi elementi nisu u suštini izumi televizije, niti televizijskog filma. Naprotiv, Ali, korišćeni i vešto upleteni u televizijsfd medij oni funkcionišu na sasvim novom planu stvarajuči na taj način jedan posebno zaokružen okvir i estetskih i teorijsldh načela koje bismo mogli slobodno nazvati televizijskom dramaturgijom, ili težištem televizijske dramaturgije, Jer, gledalac lcada uđe u bioskopsku salu, i u polumraku bude suočen sa prvim slikama, prvim kadrovima, morače svesno da pristane na konvenciju unapred organizovanog prizora. Kod televizijskog filma, onog koji se nalazi na samoj granici sličnosti sa televizijskom dramom (jer je klasičan televizijski film nešto sasvim drugo), gledalac je, hteo to ili ne, uvučen u rušenje iluzije o pojavnoj stvarnosti i nema potrebe da se uz naročit napor identifikuje sa realnošću več to čini spontano, gotovo kao saučesnik dramskog događanja koje je u priličnoj meri autentično i njemu blisko s obzirom da svesno koketira s pojavnim životom, Uproščeno, mogli bismo reći da je TV film lcreativni okvir u kojem se ostvaruju iskustva TV drame u klasičnom smislu reči, dakle sa njenim elementima autentičnosti i neposrednosti, i iskustva igranog filma, s tendencijom izlaska u eksterijer, Daljim analizovanjem ove kreativne celine, dolazimo do toga da se televizijski film podjednako koristi dugim kadrovima

56