RTV Teorija i praksa

kao i TV drama, ali i kratkim, montažnim rezovima, čestom izmenom krupnih planova ili pokretljivošču kamere, što nije često slučaj sa TV dramom koja više teži statičnosti prizora i postizanju uverljivosti na pianu umetničke kreacije giumaca ili pak scenarističkog, odnosno dijaloškog efekta. Specifičnost ovako koncipirane dramaturgije, što se više odnosi na TV dramu nego na TV film, jeste u tome što se ona svesno koristi mogućnostima da svoju autentičnost gotovo u istom trenutku pretvara u informativnost Možda je u izvesnom smislu i pogledu, upravo ovo element koji je podstakao izvestan broj estetičara i teoretičara da televiziji ospore umetnički učinak, svodeći je ponajviše na informaciju i saučesništvo s realnim pojavama. Dakle, ovako posmatrana iskustva, i televizijske drame i televizijskog filma, sumirana kroz njihove sličnosti i razlike, mogla bi da predstavljaju zapravo odstupanja od onih klasično i tradicionalistički zaokruženih dramaturških sistema važećih za igrani film ili pozorište, od kojih je televizija prvobitno crpla i pozajmljivala u procesu stvaranja sopstvenih izražajnih elemenata i kriterija. Prema tome, reč je svakako o več jasnijim naznakama kriterija koji je i čine onim što televizija zapravo jeste: masovnim medijem Međutim, sve bi ovo bilo nepotpuno ako ne bismo pomenuli na kraju i nešto što se poslednjih godina pokazalo kao veoma pozitivno iskustvo. Radi se o vrsti televizijskog filma sposobnog da se „odvrti”, osim na malom ekranu, i na bioskopskom platnu (Felinijeva Proba orkestra, Paskaljevićevi Zemaljski dani teku itd.). Po svemu sudeći radi se o jednom hibridu koji je sebe tek najavio, ali koji, po onom što je iz toga proizašlo i što se videlo kao iskustvo, svakako da ozbiljno ukazuje na formu koja bi mogla u bližoj budučnosti televizije da sasvim korektno funkcioniše ISKUSTVA 1 PRODUKCIJA Bilo bi prirodno i logično, ako bismo pokušali da govorimo o iskustvima dramske produkcije, da se to učini na primerima domaće dramske produkcije i tako, pre nego što razmotrimo i nekoliko primera stranih teievizijskih drama, vidi dokle je u toj praksi stigla naša televizija, odnosno u kojoj i kalcvoj pozitivnoj ili negativnoj meri funkcioniše domaća drama.

57