RTV Teorija i praksa

Prvi i površni pogied na višegodišnju produkciju domaćih televizijskih dramskih tekstova govori svakako o veoma visokoj frekvenciji prisutnosti TV drama u programu. Mada, to se često isticalo, još nije izgrađen u dovoljno jasnoj meri stvaralački profil ovog žanra što se ponajviše odnosilo kao primedba na pomankanje autora koji se bave pisanjem televizijske drame. U tom pravcu poslednjih nekohko godina, ih preciznije rečeno od 1980, pa tokom 1981. godine, teievizija je dobila ipak nekohko mladih i originalnih autora, a njihova ostvarenja prikazana su u ciklusu Debitantska TV drama. S druge strane, domaća dramska produkcija imala je, što je i logično, u priličnoj meri razhčite pristupe tretiranju televizijske dramske produkcije. Tako na jednoj strani uočavamo dokumentarnu dramu, dakle kreativni okvir koji se koristi več postoječim dokumenhma, podacima i na osnovu kojeg docnije izgrađuje svoj umetnički kredo; na drugoj, dramsku produkciju koja ima u osnovi istorijski pristup, odnosno da funkcioniše prevashodno na planu rekonstrukcije minulih događaja sa logičnom nadgradnjom i odnosom savremenog pristupa i tretmana problema o kojima se govori; na trećoj strani nailazimo na drame koje se bave isključivo savremenim temama i problemima, dakle miljeom kroz koji naziremo život iz naše neposredne pojavne stvarnosti, sagledan kroz prizmu određenog životnog ih pak intimnog problema, viđenog očima pojedinačne Ijudske sudbine koja je tako reći gotovo uvek i dramsko polazište; na četvrtoj strani naiaze se drame koje su za svoje tkivo dramskog zbivanja izabrale život mladih, probleme mladih i njihove životne dileme, sudbine i, najzad, kao što smo več maločas pomenuli, javila se takozvana debitantska televizijska drama pisana rukom mladih autora i okrenuta, u većini slučajeva, osim nekih izuzetaka, mladima i njihovim problemima, što je svakako pozitivno jer se najbolje osećaju u svom, generacijskom izrazu. Ali, da bismo na neki način došli i do izvesne vrste vezivnog tkiva između delova ovog teksta koji su nastojali da pokažu šta je to u suštini televizijska drama a šta s druge strane televizijski film, neophodno je i ovde reći: primeri će pokazati u kolikoj je meri biio grešaka u kvalifikovanju jednog, ili pak drugog, kreativnog okvira, odnosno koliko je puta TV drama smatrana televizijskim filmom, i obrnuto. Prema tome, rasprava o razlikama TV drame i TV filma navođenjem primera je nastavljena, izabravši samo jedan drugi, konkretniji način i put

58