RTV Teorija i praksa

porodici i moralnih načela koje nosi u sebi u situaciji kada uz pomoć uticajnog brata treba da dobije društveni stan koji mu po njegovom mišljenju ne pripada. Drama Stan snimana je u eksterijerima subotičkog ambijenta, dok su enterijeri takođe bili veoma uverljivi, što je još jedan podatak kao prilog tvrdnji o iskoraku ove drame kada je u pitanju pokušaj da bude Sto bliža pojavnoj stvarnosti, a na taj način i neposredna i uverljiva, što kod gledaoca izaziva uvek pozitivan efekat Međutim, jedna očigledna zabluda uočljiva je na primeru Špijunske veze Mirka Sobolovića u režiji Branka Ivande, Svrstana u red TV drama ova priča gotovo da malo od toga poseduje več se nameče kao televizijski fibn u pravom smislu reči. Na tako nešto ne ukazuje samo scenaristički postupak i priča koja zapravo u sebi nosi akcione elemente kriminalističkog žanra, več i režijski postupak koji se pretežno oslanjao na elementarna rešenja igranog filma, i po tretmanu dramaturgije i po načinu na koji je pokušao da analizuje ovo dramsko tkivo. Rekli bismo, upravo je ovo primer kada je trebalo znati da se ipak radi o klasičnom TV filmu a nikako o TV drami čiji izražajni elementi funkcionišu na sasvim drugačije koncipiranom planu. Donekle je to slučaj i s dramama Stjepana Šešelja Liberanovi Kazimira Klariča Sitne igre i Milorada Stojeviča Kineska veza u kojoj ovaj mlaldi riječki autor pokušava da projektuje probleme dvoje mladih kroz sukobe dveju generacija, kada nastoji da odslika unutrašnji svet intimnog opredeljenja. Mada nije u pitanju drastično izneveravanje žanra, ipak se i u ovim ostvarenjima oseća zastranjivanje u pristupu i tretmanu onoga što moramo jasno i precizno unapred odrediti: da li se bavimo postupkom televizijskog filma, ili pak idemo jednom čvrščom, zgusnutijom linijom građenja dramskih situacija kako to dolikuje TV drami. Vredno je svakako u ovom nizu pomenuti i drame Šta se dogodilo sa Filipom Preradovićem Marinka Arsiča Ivkova u režiji Slobodana Šijana (koji se upravo ovim projektom i najavio kao vrsni znalac svog posla; docnije napravio film Ko to tamo peva); Groznica Tomislava Sabljaka, koja se okreče mladom čoveku i njegovim iskušenjima u nesređenim porodičnim prilikama; zatim dramu Žeijka Kozinca Vida u režiji Janeza Drozga, gde je u centru pažnje mlada novinarka koja od bezazlenog događaja otkriva sumorno naličje nekih društvenih institucija, i dramu Sve što je bilo lepo Slobodana

60