RTV Teorija i praksa

DOKUMENTARNI FILM I TELEVIZIJA

Da li je i koliko film uticao na televiziju i može li se u savremenoj kinematografiji prepoznati uticaj televizije? Mali ekran je potisnuo dokumentarac, ili je ostao jedina tribina za lansiranje kratkog filma? Najzad, da li je reč o dva medija koji se uzajamno prožimaju ili jedan drugog potiskuju? Čini se, vreme dileme i pretpostavke o suparništvu prolazi. Kao što se svojevremeno činilo da film guta literaturu, da čitaoci odlaze u bioskop, a pozorište odumire zbogfilma, da bi na kraju televizija kao neman našeg vremena uvukla u svoju čeljust svu žeđ oka i duha, tako je izgledalo da i sa gašenjem filmskog žurnala dokumentarni film gubi svoju publiku U svemu tome, dakako, ima i istine. Ali, trenutak popularnosti novog medija nije beskrajan. Vreme donosi ravnotežu i čini se da nova tehnologija nije samo potiranje prethodne, već i mogučnost za njeno obogaćenje Surevnjivost filmskih dokumentarista i Ijudi sa televizije pretapa se u mogućnosti zajedničke perspektive. Tako je poslednjeg dana Tridesetog festivala dokumentarnog i kratkometražnog filma u Beogradu dodeljena prvi put povelja i medalja televizijskim poslenicima za trajan doprinos jugoslovenskoj kinematografiji. Ovo priznanje pripalo je Milanu Kovačeviću koji svojom dugogodišnjom serijom Karavan, može se slobodno reči, ne oblikuje samo putopisni žanr na beogradskoj televiziji, već dostiže medunarodni nivo reportaže i izaziva interesovanje svetske teLevizijske publike. U istom žanru - putopisa - veoma su dobro primljene i emisije Radomira Subotića, novosadskog dokumentariste, zatim izuzetno originalni TV susreti zagrebačkog dokumentariste Branka Lentića; autora političkog dokumentarca Envera Mulićija TeLevizije Priština i kratkog TV filma sarajevskog reditelja Milana Andrića. Ova priznanja

145

DOGAĐAJI