RTV Teorija i praksa

Pero Radović

UTICAJ DOKUMENTARNOG FILMA NA TELEVIZIJU

Film je uopšte, a posebno svojim dokumentarnim žanrom, imao velikog uticaja na razvoj televizije i, shodno tome, doprineo formiranju i daljem razvoju dokumentarnog TV programa. Televizija je svoj rad počela sa kadrovima već formiranim na filmu To su, prije svega, reditelji, snimatelji i montažeri. Novinari i scenaristi, u tako ekipiranoj televiziji, uključivali su se relativno lako, i nov medij, bez početnog spoticanja, ima u startu, uslovno rečeno, „uhodanu” proizvodnju To nije bila neka organizovana žrtva filma, nego obostrana potreba i filmskog kadra i televizije. U tom startu, a naročito šezdesetih do sedamdesetih godina, kada izvesni žanrovi nemaju značaj kakav će kasnije dobiti, dokumentarne emisije doživljavaju ekspanziju i po obimu i po kvalitetu Više autora predano i sa Ijubavlju pristupa ovom poslu Gledaocima se, posredstvom novog medija, na ozbiljan način i sugestivno otkrivaju krajevi i Ijudi, kazuju neke važne istine naše realnosti. Dokumentarni program je veoma gledan i cijenjen. Po mom sječanju, a redosled ne mora da bude tako važan, tu se javlja prvo Beograd, koji će kasnije, pa i do danas, razvijati neka specifična područja dokumentaristike, zahvaljujuči pojedinim autorima (Svetolik Mitić sadržaje NOB, revolucije i izgradnje, Milan Kovačević - putopis). Od 1965, pa naredmh desetak godina, sarajevski je dokumentarni program (najpre s Ismetom Mehićem i Pjerom Majhrovskim, a kasnije s novim autorima) veoma zapažen u televizijskoj javnosti. I danas je njegovo mjesto u sarajevskoj proizvodnji značajno. U međuvremenu i Zagreb, preko nekoliko autora, posebno Branka Lentiča, daje snažan pečat jugoslovenskoj dokumentaristici.

150