RTV Teorija i praksa

Mislim da u poslednjih desetak godina, zahvaljujući nekolicini autora (Banovič, Cerović, Radetič) dokumentarni programi XV Titograd postaju veoma zapaženi. S nešto kasnijim razvojem Novosadske televizije, obogaćen je i dokumentarni žanr (Subotič, Rakič). Krivicom prije svega jugoslovenske sheme, posmatraču je teže da govori o dokumentarnim programima u sredinama izvan srpskohrvatskog govornog područja, mada je poznato da su Ljubljana i Skoplje, a poslednjih godina i Priština, s uspehom negovah dokumentarni žanr, da i danas dokumentarac u tim televizijama ima važno mjesto. (Pomenuču, ipak, iz Ljubljane Čolnika i Makerca, iz Skoplja - Lozanovskog, iz Prištine Envera Muhćija.) Pažnju još treba obratiti na TV dokumentarac u prvih petnaest godina. Razvijan uz pomoć i pod snažnim uticajem dokumentarnog filma, on je jedan od najznačajnijih i najgledanijih TV programa, a na njegovu gledanost, pored kvahteta, utiče i njegovo dobro mesto u shemi, kao i činjenica da je program jednokanalan. U toj fazi ekspanzije dokumentarca na televiziji, i ova sama povratno utiče na film, jer se, po prirodi stvari, uz film često koristi riječju i off- tekstom, i u tom žanru radi odlične programe. Tako je ona, možda, i ne htijuči to, podstakla filmske autore, kao autohtonije protagoniste filmskog govora, da se brže oslobađaju pretjerane usluge riječi i sve više oslanjaju na čist govor slike. Nije jasno da li su se te stvari odvijale same od sebe, ili su bile uslovljene samom pojavom televizije, ali u to vreme imamo pojavu čitavog niza sjajnih dokumentarnih, kao god i, ne slučajno, dokumentarno-igranih filmova. Dovoljno je pomenuti Hop ]an i Marko Perov Vlatka Filipovića, Ljubav i In continuo Vlatka Giliča, Jedan danßajka Maksima reditelja Zlatka Lavaniča, Prozor Živka Nikolića, da ne nabrajam više. U tom smislu, i sa još nekih stanovišta, moglo bi se govoriti o povratnim uticajima televizije na film, a da i ne govorim o važnoj usluzi koju televizija čini kratkom i dokumentarnom filmu time što ga redovno emituje, i na taj način je, zasad, njegov jedini bioskop. Sledeči period dokumentarnog programa na televiziji jeste razdoblje izvesne krize. O njemu je teže govoriti, jer još traje, ali valja reći da je ta nova faza u kojoj je dokumentarm

151