RTV Teorija i praksa

program sve manje primjetan, kada posmatramo ukupan TV program, obilježena novom ukupnom ekspanzijom programa (paralelno u više republika) zbog čega se uvodi i drugi TV kanal. Dokumentarne emisije loše prolaze po dva osnova. Pnio, vrijeme novog širenja programa, po nekoj logici stvari, trebalo bi da pretpostavlja da je sazrelo vrijeme i za nastojanje dokumentarnog programa da se što više približava biću same televizije, što znači da se postepeno odvaja ođ prvobitnog direktnog uticaja logike filma. To se malo i vrlo sporo dešavalo i dešava. Drugo, položaj dokumentarnih emisija u TV shemi od momenta uvođenja II kanala izrazito je nepovoljan. Nekad na to utiče vrijeme emitovanja, a još više paralelne emisije koje se emituju na onom drugom kanalu. To su najčešče najatraktivniji igrani programi za koje se opredeljuje najveći deo gledališta: igrani (bioskopski) filmovi (a takav kvalitetan izbor svijetskih filmova rijetko koja TV u svijetu da ima), zatim igrane serije, šou-programi, kviz emisije itd. Kada se zna struktura gledalaca u jugoslovenskoj porodici, logično je da ni ne znam kako dobar dokumentarni program ne može izdržati tu konkurenciju. Logika tvoraca sheme kaže: „Pravite tako dobar i zarđmljiv dokumentarni program da konkurišete i, recimo, najboljem vesternu, pa da gledaju vas, a ne vestern”. To če reći, budite tako dobri da konkurišete najboljem izboru iz svjetske produkcije filma i televizije, kao god i zabavnim žanrovima. To što dokumentarni program ima i neke posebne društvene namjere i namjene, za tvorce sheme nije važno. Ipak, danas je za nas pre svega važno pitanje nas samih koji se bavimo dokumentarnim programom. Koliko činimo, po logici razvoja televizije, i zahteva gledalaca unutar tog razvoja, da osavremenjujemo dokumentarni žanr. O tome je i teško i debkatno rasuđivati, ali mislim da smo iz prve faze razvoja dokumentarnih emisija na dobroj tradiciji dokumentarnog filma prešh u fazu robovanja (tom) filmu. Taj tradicionalni način iskaza, kada se još u shemi plasira u terminu jednom mjesečno (za jednog autora), gubi se kao kap u moru programa. Provjerimo, recimo, i kod gledalaca i među nama, Neće se znati za mnoge odlične autore koji dokumentarce rade u mesečnim terminima. Daleko je bolja situacija s onima koji emisije rade u serijama nedeljnih termina. Naime, zna se da je gledalac, iako TV logika navodi na davanje što sažetije informacije, veoma spreman da prihvata šira i dublja značenja, što se postiže serijskim zahvatom. Serija ima prednosti čak i kad nije

152