RTV Teorija i praksa

poiedbtiia tačka je kulturni haos, „nekultura” velikih društvenih grupa, lišena bilo kakvih modela i vrednosti - koja je de facto prcthod a razvoju formi masovne kulture; naspram toga vrednosti koje nose sredstva masovnog popularisanja nisu osiromašenje ili trivijalizacija, već, naprotiv, predlog nekakvog kulturnog poretka tamo gde ga dotle uopšte nije bilo. Dakle, popularna kultura za većinu nije kulturni regres i propust, već napredak i spas U amerićkoj sociologiji kulture - često u radovima njenih vodećih predstavnika - još šezdesetih godina postojalo je uverenje da televizija, uopšte uzev, nema vrednih estetskih sadržina, ili da ih ima tek uzgred Alvin Tofler (Alvin Toffler) na primer, u svom radu Culture Consumers (1964) zadržava naziv „kultura” za lepe umetnosti, umetnosti velikog opticaja, za „visoku” ili ćak elitnu kulturu (mada ovo poslednje određenje nije pravo, jer se knjiga upravo tiče širokog popularisanja toflerovski shvaćene kulture u američkom društvu pedesetih i šezdesetih godina). Svakako, to što proizvode Holivud, popularni magazini, džez, kao i televizija - za Toflera nije kultura.' 6 U Poljskoj ovakav način mišljenja nije nikad prihvaćen Delimice zato što se sflma televizija kod nas razvijala drukčije nego u Americi - mada autori koji svoje radove posvećuju analizi amerićke televizije, kao J. Teplic i J. Fuksjevič (J. Fuksiewicz), ne poriču u njoj znaćajan udeo programa velikih estetskih ambicija, programa koji uz to imaju i zaista korisnu vaspitnu funkciju. Ovde je nesumnjivo znaćajnu ulogu odigrala knjiga Masovna kultura A, Kloskovske A us u«s a . koja je za sve kasnije poljske proućavaoce postala, verovatno zasluženo, neoborivi autoritet u ovoj oblasti U ovom radu Kloskovska je upozoravala na jednoznačno suprotstavljanje masovne kulture umetnosb višeg nivoa Јег proces homogenizacije kulture, opisan u ovoj knjizi, ima dva aspekta: u njemu se devalvira umetnost višeg nivoa, ali se, istovremeno, sve više oplemenjuje „niska”

16 A. Toffler, Culture Consu mers, Njujork, 197f,str 10

145