RTV Teorija i praksa

Zanatska umetnost, međutirn, na sve otvoreniji način želi da od sredstava informacije ostvari jednokratne, trenutne i aktuelne ciljeve zabave. Odmah priznajmo da, uz saglasnost većine primalaca, masovne fabularne fikcije ne pružaju toliko „katharsis” koliko površinsko „opuštanje” Televizija je stvorila - ili, radije, izvukla na površinu - umetnost iz drugog kruga, sa trenutnim ciljevima, umetnost kulturno-partikularnu, naročito serije. Paradoksalna je stvar da se seriji od više nastavaka lako može da sakrije estetička i intelektualna neoriginalnost Umetnost, koja umesto univerzalnim dimenzijama, teži aktuelnosti i stvaranju dobrog raspoloženja s druge strane ekrana, približava se zabavi. Takvoj umetnosti preti опо što je Clođimjež Sapak (Wlodzimierz Sappak) nazvao „estetičkim dampingom” 2 Traženje univerzalne premise televizijske umetnosti prikazuje situaciju u kojoj se našla masovna kultura u kojoj umetničko delo treba da opslužuje primaoca, a zabava postaje nešto što treba da ga uči i vaspitava. Tako se dva glavna aspekta masovne kulture po svojim intencijama opasno približavaju jedan drugom, i u sredstvima masovne informacije pojavljuje se, zapravo, novi kvalitet koji ipak ne bi trebalo nazvati „televizijskom umetnošću” Zadržimo se malo na prvoj mogućnosti, kad je zadatak televizije da gledaocu pruža estetička uzbudenja i spoznajne podstreke. U tom smislu neophodno je povući osnovnu razliku između mimetičkog doživljaja i doživljaja mimikrije Pojam mimikrije obuhvata samo onu fabularnu fikciju u sredstvima informisanja koja ne izaziva zaista estetičke stavove - ne doseže do razine umetnosti. O mimetičkoj umetnosti može se govoriti samo u situaciji kada se u fabularnim porukama pojavljuju sadržine sposobne da izazovu klasični doživljaj katharsis Socijalni psiholozi i kritičari masovne kulture, poput Edgara Morena (Morin), odavno su primetili da doživljaj masovne fikcije stvara sasvim specifičnu primalačku motivaciju. Ovu zabavljačku umetnost - koju umetnici-zanatlije stvaraju prema petrifikovanim stilskim normama vesterna, kriminala, porodične sage - primalac tretira prilično instrumentalno i površno. Od pojma katharsis ovde su prikladniji pojmovi projekcija-identifikacija, sublimacija, zamenski doživljaji, itd 3 Uvek se ističe da takvo površno preživljavanje fabularne

2 W Sappak, Teleunzja i mv (Televizi/a i mi), Varšava, 197 6, str 11, 3 E Monn, Kino i tvvobraima (Film i maitai, Varšava, 197 5. str 116

155