RTV Teorija i praksa

Eugenjuš Vilk

O SIMBOLIČNOSTI TELEVIZIJE

U mnogim raspravama o „specifičnosti televizije” i „karakterističnim odlikama televizije” obično se ističu sledeće osobenosti televizijskog spektakla: l neposrednosl komunikacije; sinkretičnost (prisustvo dokumentarnih i fiktivnih elemenata); kamernost u pogledu kako sti listi ke tako I prijema) 2 ; improvizacija 3, Upoređujući film i televiziju, Aleksander Kumor navodi tri osnovna svojstva koja karakterišu teleiviziju, i istovremeno je razlikuju od filma; to su 1) drukčije forme prijema, 2) drukčije socijalno-kulturne funkcije, 3) viši stepen uniformisanosti sadržina 4 Kšištof Teodor Teplic (Krzvsztof Teodor Toeplitz) u knjizi Promatranje u đaljimfi pokušava da na intuitivnom nivou, i rukovodeći se premisama realizatorske prakse, formuliše izvesne zakonitosti koje su (da upotrebim terminologiju tradicionalne poetike) „stilističke” i „kompozicione” determinante televizijskog spektakla Pri tom se kompleks ovih determinanti može interpretirati kao specifična normativna televizijska poetika Polazeći od Makluanove (McLuhan) pretpostavke da „sredstvo komunikacije

1 Termin S Kuševskog, v S Ku»zewski, Widowisko teiemzvjne (Teievizijski spek tahl), WAiF, Varšava. l, str 4ч

2 Isto, str 16-52

3 Upor W Sappak, Telewizja i mv (Televizija i mi), PIW, Varšava. 1976, str 120-123

4 A Kumor, H Film a telewiz)a (wybranc zagadmenia metodologiczne) /Film i tele vizija (izabrani metodološki problemi)/ u; Wspoiczesne probiemv metodoiogn filmu: matenalv OgOinopoiskiej Sesji Filmoznawczei (Savremeni probiemi meto doiogi/e filma: mateniau Opitepohskog simpoznumu o nauci o fi.mu . pnr A Helman, 21-23 aprila 19. 5. US. Katovice, 1977, str 60

s K T Toeplitz, Podgufdame na odiegioić, WAiF, Varšava. 19 9

164