RTV Teorija i praksa

konceptualizacije onoga što prenosi”. 2o I tako se, prema ovome, može reći da se televizijska reportaža iz Amazona ne gleda kao slika konkretnih događaja i Ijudi, merljivih u vremenu i prostoru, več, pre svega, kao nešto tipično, nešto što se približava univerzalizaciji shvatanja da je to što vidimo slika svih ili mnogih Indijanaca i da upravo u takvim uslovima žive mnogi (ili svi) Indijanci. Takvom načinu shvatanja, što izgJeda veoma značajno, priključuju se elementi kulturnih konvencija koji ovo uopštavanje kao da stavljaju na tle svojih domaćih elemenata Ko zna ne treba ii u tome tražiti posebnu efikasnost propagandne televizije i nije li to prilog televizijskoj pragmatici? Pa ipak, navedene zakonitosti ne iscrpljuju problem simboličnosti televizije Bio je u pravu Pol Riker (Paul Ricoeur), kad je pisao da su „simbolički znaci nerazumljivi, jer njihov prvobitni, doslovni, javni smisao s&m analogno ukazuje na drugi smisao, dat isključivo u okviru njega (...) Ova nerazumljivost odlučuje o dubini simbola 21 ” Јег, da bi simbol nastao, moramo da ukažemo na vezu između simbola i simbolizovanog predmeta, vezu koju pominje M Valis. Traženje ove veze je odlučujući momenat za razmatranja koja treba da dovedu do otkrivanja simbola V Struževski ovde govori o takozvanim izdvojenim sadržinama Do njih dolazimo zahvaljujući interpretativnoj negativnosti, iz koje proizlazi da sličnost nije isključiva funkcija simbola I tako, ako se u televizijskoj predstavi čija se radnja odigrava u Africi pokaže leopard - onda su na nivou , zaobiđene sve one njegove odlike koje određuju najopštije shvaćenu fizičnost, a pokazane one kojima pripada status apstraktnosti - u slučaju leoparda to će biti, na primer, hrabrost, nepopustljivost, inteligencija Kako, između ostalih, tvrdi S.K. Langer - interprctai-iju i izdvajanje sadržina u „simbolici predstava” uvek determiniše narativni kontekst Ta je primedba

20 S K. Noiv\ tens filozofu: rozicazama o tvmboiach mvili, obrzfdu i sztuki (Novi smisao filozofi/e razmatran/a o simbouma misli, obreda i umrtnosti PIVV, Varšava, 197 6, *tr 166 (v srpskohrvatski prevod A J Spasića: S K . l^anger, Fuozofiia u novom kt/uću, „Prosveta", Beograd. 196«

21 P Kieoeur, Egz\stenc/a i hermeneut\ ka Rozpraiv o metodzie (Egzistenciia i hermeneutika Rasprave o metodi), „Ра ", Varšava, 197 5, slr 11

171