RTV Teorija i praksa

Petar Ljubojev

VIZUELNI DOŽIVLJAJ KNJIŽEVNOSTI

Filmska i televizijska ekranizacija književnih dela

1. Definišući umetnost kao izraz čovekovog života, Martin Hajdeger (Heidegger) postavlja pitanje osobenosti savremenog ili, preciznije, novovekovnog predstavljanja sveta Bit novoga veka otkriva se u umetničkoj interpretaciji dramatičnog sleda oslobođenja Ijudske jedinke Karakteristika takvog otkrivanja sadržana je u ostvarivanju slike sveta kao mogućnosti osobenog i, u ranijim epohama neprepoznatljivog, poimanja sveta, Po Hajdegeru slika sveta, bitno pojmljena, ne misli sliku o svetu u nekom omeđenom i izdvojenom značenju, već svet poima kao sliku. U predavanju o utemeljenju novovekovne slike sveta ovaj filozof ističe: nije slika sveta od nekadašnje srednjovekovne postala novovekovna, već to da je svet uopšte postao slikom označuje bit novoga veka' Umetnost teži vizuelizaciji sadržaja čovekove dramatične borbe za oslobođenje i otkrivanje smisla sopstvene egzistencije. Težnja da se slika sveta interpretira u intenzitetu umetničkog doživljaja Ijudske sudbine približava i prožima iskustva umetnosti. U tekstu „Umetnost i umetnosti” Teodor Adorno podvlači da umetnost postoji samo u

Marun H«|deger. ..Doba slike sveta”, ..Ka/iog". Studentski centar sveučilišta u Zagrebu, 1969. str 21

62