RTV Teorija i praksa

umetnostima, čak i kada se ne osporava specifičnost i osobenost umetničkih doživljaja slika stvarnosti Po Adornu, kao antiteza empiriji, umetnost postaje jedno. Odnosno, njena dijaLektička bit je u tome što se njeno kretanje ka jedinstvu vrši jedino kroz mnoštvo . 2 Tendencije približavanja, prožimanja i uticaja umetnostf u istoriji i savremenoj praksi klasičnih i novih umetnosti neodvojive su od poimanja umetničkog doživljaja čoveka. Umetnik zastupa ove tendencije čak i bez vlastite odluke da ih sledi Ali, da se ne bismo kretali u krutim naznakama mogućih tendencija, pomenimo Adornovo upozorenje da bi se morao izbeći bezazlen pogled o prelazu umetnosti u umetnosf 3 , jer bi neizostavno trebalo imati na umu moment sadržine. Estetička teorija bi, svakako, morala da ovo prihvati kao značajan izazov

2. Pojava filma i televizije ne može se pripisati sledu slučajnosti, iako se o nastanku pojedinih tehničkih izuma može pisati kao o neponovljivom toku inovacija pronalazača, nastalom nenadano ili posle mnogih opita i neverica. U svetu koji se ostvaruje i doživljava slikom, tehnički progres je omogućio i bukvalnu vizuelizaciju doživljaja. Ipak film i televizija nisu sledili isti put Film je postao umetnost, a teievizija se pretvorila u osobeno sredstvo masovne komunikacije, sredstvo koje nije - kada je reč o stvaraocima koji se ovim sredstvom služe - hendikepirano nepostojanjem osobenog jezika.

2 Teodor Adorno, „Umetnoet i umetnottT, „Delo”, Beograd, br 10, 1974, »tr 1211 3 Islo, ttr 1216

63