RTV Teorija i praksa

Kada je Hajdeger pisao redove o utemeljenju novovekovne slike sveta 4 , film je već zauzimao određeno mesto u riznici umetnosti, a televizija se tek javljala nagoveštenim eksperimentom za prvi dnevni program Film, proizvod mašinske ere, našao je oslonac u umetnosti fotografije (koja je slikarstvo oslobodila spoljašnjeg doživljaja sveta), te u slikarstvu, pozorištu, literaturi i muzici. „Filmska umetnost” - pisao je Žorž Sadul (Georges Sadoul) - „brzo je osvojila elemente iz riznice celokupnog Ijudskog saznanja”. s Film je izvršio povratni uticaj na umetnosti. Ali, kada se istražuje uzajamni odnos filma i drugih umetnosti, neophodno je prihvatiti film kao umetnost dostojnu vrhunske interpretacije savremenog sveta Pečatom sopstvenog prisustva u savremenosti koju interpretira, film je postao neizostavni deo sadržine novovekovne slike sveta Zato, sasvim tačno, Etjen Surio (Etienne Souriau) poručuje: čovekov život povećao se za četvrtu dimenziju - za dimenziju ekranskog pravougaonika. 6 Podvlačeći mesto filma u savremenoj umetničkoj interpretaciji sveta, Andre Bazen (Andrč Bazin) izvodi zaključak da je film dragoceni sudeonik epohe. Pri tome Bazen ima na umu dva karakteristična primera iz istorije umetnosti „Možda je” - pisao je Bazen - „film bio i jedini jezik ne samo kadar da izrazi nego i da dS istinske estetske dimenzije i osvajanju Zapada (američkog) i sovjetskoj revoluciji - obeležavajućim događajima za razvoj poretka i civilizacije. Bez filma osvajanje

4 Predavan)« o nauci o umetnoati napisana su i održana 1958 u Frajburgu Televiziiska predsUva prvi pul je viđena u jednom eksperimenUlnom kratkom dnevnom programu u Nemaćkoi 1935. a übrzo zatim usledio je poaeban ekspenment u Veli ko| BriUniji, 1936 Kada se govori o bliskosti ili različitosti filmske predsUve (prve izvedene 26 decembra 1895 u Panzuj i lednodnevnog televiziiskog progra ma. ima se na umu ceiovit doživiiai koji nude ove dve predsUve stvarnosti * Žorž Sadui, Poviest fiimske um/etnosti, Zagreb. 1965 , str 7 e Etjen Surio, „Osnovne osobine filmskog sveU", „Filmske sveske", Beograd. br 1. 1975. str 101

64